فرار یک دختر و پسر جوان به منظور زنده ماندن و به هم رسیدن در هرات

چندی پیش دختر و پسر جوانی درهرات بخاطر دلبستگی به یکدیگر از منزل متواری گشته که این خود از دیدگاه شماری از علما غیر متعارف با شئونات اسلامی بوده و ارزشهای دینی را لکه دار میکند.

Photo By P30AF.com

منابع خبری به نقل از فردی که از اقارب این دختر و پسر بوده به خبرگزاری کهندژ گفت این دختر و پسر جوان از ساکنین شهرهرات از مدتی قبل متواری گشته اند.

این منبع که نخواست اسمش در خبر ذکر گردد گفت که دختر مورد نظر، متاهل بوده و با پسری بنام شفیع فرارکرده است.

ازدواج این دختر درحالی صورت گرفته که وی با زور و اجبار در بدل یک ملیون افغانی به عقد و نکاح مردی مسن در امده است.

بنا به اظهارات منبع این دختر وپسر قبل از ازدواج دختر بسیار به هم علاقه داشته اند اما پدر دختر مبلغ هنگفتی پول را از این پسر ( شفیع ) به عنوان پیشکش درخواست نموده اماشفیع به علت مشکلات اقتصادی از پس پرداخت آن برنیامدوبرای تامین ان به ایران رفته بود اما در هنگام بازگشت متوجه میشود که دختر مورد علاقه اش را به فردی پولدار داداند و ان شخص از جمله افراد با نفوذ منطقه بوده است که در نتیجه شفیع پس از ارتباط پنهانی با دختر پلان فرار را طرح ریزی کرده و متواری میشوند .

این در حالی است که نیروهای امنیتی و شوهر دختر در پی جستجوی آنها هستندکه آینده ایی نامعلوم در پیش روی این دوجوان قرار گرفته است.

عده ایی ازعالمان دین هم این عمل انان رامحکوم کرده وازمقامات مربوطه خواهان گرفتاری ومجازات انها شده اند.

یک تن از عالمان دین در هرات به نام مولوی حقانی این عمل را به شدت محکوم کرده واین چنین واقعه ای را خلاف اصول اسلامی دانسته و از همه نهادهای امنیتی خواستار به کیفررساندن چنین اشخاصی شداست .

اما عده ای از آگاهان و کارشناسان امور این موضوع را ریشه یابی کرده و میگویند یکی از عوامل اصلی همچو قضایا فقر فرهنگی خانواده در جامعه کنونی است که گریبان گیرجوانان شده است چرا که پرداخت پول در بدل ازدواج با دختران را فرهنگی غلط و نادرست میدانند و آن را تشبیه به فروش کالا در بدل پول میکنند در حالی که زن از جایگاه والایی برخوردار است .

باید گفت سالانه جوانان زیادی در افغانستان و درهرات قربانی چنین رویدادهایی میشوند و گاه دست به خودکشی میزنند و گاهی توسط اعضای فامیل کشته میشوند و یا توسط طالبان محاکمه صحرایی میگردند و یا گرفتار نظام حاکم میشوند.

کارشناسان مسائل اجتماعی می افزایند تا زمانی که این فرهنگ غلط دربین مردم رواج داشته باشد و همه نهادهای مربوطه اعم ازرسانه ها ،ملاامامان و دولت درنهادینه کردن این فرهنگ تلاش نکنند، ما سالیانه شاهد چنین رویدادهایی در افغانستان خواهیم بود.

گزارش: شعیب تنها

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top