هشدار از فروپاشی مناره پنجم هرات

مسوولان در اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند اگر مقام‌های این وزارت و سازمان یونسکو به مناره‌های هرات توجه نکنند، به زودی مناره پنجم که خمیده است فرو خواهد ریخت.

آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید بی‌توجهی مقام‌های مرکزی و سازمان‌ یونسکو سبب شده تا آثار باستانی این ولایت در بدترین وضعیت به سر ببرند.

وی گفت مناره پنج هرات که سال‌ها خمیده است، بارها گزارش‌های از خمیدگی احتمال و فروپاشی آن به مقام‌های مرکزی وسازمان یونسکو روان کردیم اما تا اکنون به نتیجه‌ای مطلوب نرسیده‌ایم.

آقای رئوفیان افزود آنان برای حفاظت از آبده‌های تاریخی هرات تنها سه نفر محافظ در اختیار دارند در صورتیکه نیازمند ده میلیون دالر بودجه برای نگهداری بیشتر از 800 ساحه و بنای تاریخی این ولایت در جریان سال می‌باشند.

وی ادامه داد که اداره‌شان اکنون نه بودجه کافی و نه نیروی کافی برای حفاظت از آبده‌های تاریخی دارد.

در همین‌حال مقام‌های محلی در هرات بارها تقاضای بودجه و نیروهای کافی به‌خاطر حفاظت از آبده‌های تاریخی از اداره مرکزی را تایید می‌کنند اما می‌گویند تا اکنون هیچ چراغ سبز از سوی مرکز ندیده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات با بیان این مطلب افزود که علاقه‌مندی مرکز به‌خاطر حفظ آثار باستانی در هرات کمتر است.

این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که رییس جمهوری کشور به وزارت شهرسازی حکم داده تا شماری از بناها در ولایت‌های مختلف کشور را مورد آسیب شناسی و مرمت قرار دهند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top