هیئت مشرانوجرگه: جاسوسان کشورهای ایران، پاکستان و روسیه در پی بدنامی حکومت در غرب کشور

هیات اعزامی مشرانو جرگه کشور میگوید: خبر موجودیت فساد اداری در اداره های دولتی ولایات هرات و فراه ادعایی است که به منظور بدنامی حکومت وحدت ملی از سوی جاسوسان کشورهای ایران، پاکستان و روسیه مطرح شده است.

محمد هاشم الکوزی رئیس هیات پانزده نفری مشرانو جرگه که از چند روز به این به منظور بررسی وضعیت اداره های دولتی هرات و فراه به این ولایتها سفر نموده است میگوید: ادعاهای صورت گرفته مبنی بر موجودیت فساد گسترده و چالشهای اداری در اکثریت اداره های دولتی این ولایات حقیقت ندارد.

وی افزود: این ادعاها اغلبا از سوی جاسوسان کشورهای ایران، پاکستان و روسیه به منظور بدنام ساختن اداره های دولتی هرات و فراه مطرح میشود.

بنا به اظهارات وی: این جاسوسان در دوایر دولتی، شعبات رسانه ای و در میان سیاسیون کشور نیز فعالیت دارند، که در این عرصه به اداره امنیت ملی وظیفه سپرده شده تا جدا بررسی نماید.

او گفت: تنها در گمرکات هرات و فراه شکایتهایی مبنی بر موجودیت فساد اداری مطرح شده که بررسی در این زمینه جریان دارد.

رئیس هیات مشرانو جرگه همچنان گفت: مشکلات بوجود آمده میان شماری از باشنده گان فراه و والی این ولایت نیز از سوی این هیات مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه دو طرف نتوانستند در مورد ادعاهای شان اسناد ارایه نمایند.

آقای الکوزی گفت: معترضین ادعا مینمودند که والی بی کفایت بوده و در فساد اداری دست دارد و باید از وظیفه اش برکنار شود اما  از سوی دیگر آصف ننگ والی فراه ادعا نموده که تظاهرات باشنده گان فراه به حمایت کشور ایران راه اندازی شده و قصد برکناری او را دارند.

والی فراه در جریان چندین مصاحبه اش ایران را به حمایت از مخالفین دولت در این ولایت متهم کرده است. همچنان به تازه گی مدیر مبارزه با تروریز قوماندانی امنیه هرات نیز مدعی شد که سه تبعه ی ایران را بازداشت کرده اند، که یکتن متهم به ارتباط با مخالفان دولت و دوتن دیگر درحملات تروریسی درهرات دست دارند که همراه با سلاح دست داشته ی شان توسط پروسونل آن ادار دستگیری گردیده اند.

اما ادعای مداخله ی ایران در امور داخلی افغانستان، همواره از سوی مسئولان کنسولگری کشور ایران درهرات، رد و بی اساس خوانده شده است و این دیپلومات ها همواره گفته اند، که هدف ایران برای افغاسنان نیک است و پیشرفت و آبادی افغانستان از خواسته های عمده ی ایران میباشد.

این در حالیست که شماری از کارشناسان امور میگویند: اغلبا این گونه سفرها که از سوی هیات های مرکزی به ولایات صورت میگیرد سمبولیک بوده و نتیجه بخش نمیباشد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top