والی بلخ؛ اگر کمیسیون فعلی انتخابات باشد برایتان می‌گویم که رییس جمهور بعدی کیست

عطامحمد نور والی بلخ در سفر خود به ولایت هرات خواهان لغو کمیسیون فعلی انتخابات شد و افزود اگر در کمیسیون انتخابات اصلاحات بنیادی نیآید، انتخابات آینده هیچ‌گونه مشروعیتی نخواهد داشت.

عطامحمد نور که به دعوت محمد اسماعیل خان یک‌تن از رهبران جهادی به ولایت هرات سفر کرده است، در جمع صدها تن از مجاهدین این ولایت خواهان لغو کمیسیون انتخابات شد.

او گفت شورای تفاهم احزاب چهار پیشنهاد به خاطر بهتر برگزار شدن انتخابات دارند که حکومت باید کمیسیون فعلی انتخابات را لغو کند و یا هم اصلاح بنیادی صورت گیرد.

آقای نور تاکید نمود که هم‌‍چنان حکومت باید پلان تغییر را به احزاب و ملت افغانستان ارایه بدارد و یا هم نظارت قومی از سوی احزاب بر کار کمیسیون صورت گیرد.

وی در ادامه افزود اگر این پیشنهادها از سوی حکومت رد گردد از اکنون به شما اعلام می‌کنم که رییس جمهوری آینده کشور کیست.

از سوی هم محمداسماعیل خان یک‌تن از رهبران مجاهدین در حوزه غرب، خواهان تشکیل دولت موقت یا عبوری است و بیرون رفت افغانستان از جنگ کنونی را در تشکیل حکومتی می‌داند، که به انتخاب مستقلانه‌ی مردم افغانستان تشکیل گردد.

به گفته‌ی او برگذاری انتخابات در شرایط کنونی غیر ممکن بوده و هیچ مشروعیتی نخواهد داشت، زیرا به باور او استقلال انتخاب آینده نیز همانند گذشته توسط جانشین جان‌کری زیر سوال خواهد رفت.

آقای اسماعیل خان تشکیل حکومت وحدت ملی را با پادرمیانی جان‌کری یک لکه‌ننگ به تاریخ کشور عنوان می‌کند.

این سران مجاهدین بر وحدت و همبستگی همه‌ی رهبران تاکید داشته می‌گویند تا زمانیکه به گونه‌ی انفرادی حرکت شود، موفقیت در انتظارشان نخواهد بود.

عطا محمد نور و محمد اسماعیل خان، هر دو از اوایل تشکیل حکومت وحدت ملی از جمله منتقدین سرسخت این حکومت بوده و همواره  دولت را به ناکامی در مهار ساختن جنگ، فساد اداری و رشد حکومت داری می‌نمایند.

گزارش:  پدرام قاضی‌زاده

ویرایش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top