والی فراه: جنگ فراه، جنگی پیچیده ومنفعتی است و برای مبارزه با جنگجویان نیاز جدی به تشکیلات وامکانات داریم

والی فراه میگوید، طالبان در چند ماه اخیر تلفات سنگینی را درجریان نبرد با نیروهای امنیتی در آن ولایت متقبل شدند.

او، از کشته و زخمی شدن بیش از 400 طالب مسلح درجریان نبرد با نیروهای امنیتی افغان وحملات هوایی نیروهای حمایت قاطع طی دوماه گذشته سخن میزند.

محمد شعیب ثبات والی فراه میگوید، جنگ فراه، جنگی پیچیده ومنفعتی است و برای مبارزه با جنگجویان در فراه نیاز جدی به تشکیلات وامکانات بیشتر است.

محمد شعیب ثبات والی فراه درگفتگوی ویژه با خبرنگار خبرگزاری کهندژ میگوید، بااینکه طالبان در بیشتر ولسوالی های ولایت فراه حضور دارند، اما نیروهای امنیتی توانائی مقابله با آن گروه را دارند.

به گفته ی این مقام حکومتی؛ وسیع بودن جغرافیای این ولایت بستر حضورهراس افکنان را بیشتر فراهم ساخته است و برای مبارزه با جنگجویان در فراه نیاز جدی به تشکیلات وامکانات بیشتر است.

والی فراه آدم ربایی وترورهای زنجیره ای را تهدید جدی دیگر، در برابر مردم فراه میداند، که بگفته او در چند ما اخیر این رویدادها کاهش چشم گیر یافته است.

او میگوید، نیروهای امنیتی از آغاز امسال بیشتر از 220 تن را در پیوند با واقعات گوناگون تروریستی وجنائی بازداشت کردند.

از سوی هم شماری از باشنده گان فراه فساد در گمرک فراه را عامل بی ثباتی در آنولایت میدانند.

آنان میگویند: در شبانه روز میلون ها افغانی، به جیب مفسدان میرود و انواع کالاهای ممنوعه به شکل غیر قانونی داخل فراه و از این ولایت به دیگر نقاط کشور منتقل میگردد.

والی فراه موجودیت فساد را میپذیرد اما تاکید دارد، که فساد پدیده ی نگران کننده در فراه هست واداره محلی مبارزه جدی را با فساد و افراد فاسد در آن ولایت، بویژه در گمرک فراه آغاز کرده است.

بااینکه مقام های محلی فراه از وارد ساختن تلفات سنگین طی چند ماه گذشته به طالبان خبر میدهند، اما طالبان نیز ادعا دارند، که هم اکنون بیشتر از 6 ولسوالی ولایت فراه تحت تصرف آنان هست و افراد ان گروه در حملات گوناگون ده ها تن از نیروهای امنیتی افغان را کشه وزخمی ساخته اند.

در تازه ترین مورد صبح  روز دوشنبه یک سرباز امنیت ملی فراه، از سوی افراد مسلح ناشناس هدف حمله ی مسلحانه قرار گرفته و جان باخت.

این سرباز را که عبدالحمید نام داشت، حوالی ساعت ٧:٣٠ صبح پس از آنکه از قطعه اش رخصت گرفته و به سوی منزلش روان بود، در منطقه قریه ریگی مربوط مرکز شهر فراه هدف ترور قرار گرفت و قبل از رسیدن به شفاخانه جان باخت.

هرچند مسئولیت این حمله را تا اکنون کسی بدوش نگرفته است، اما مسئولان حکومتی طالبان مسلح را عامل ترور وقتل در ولایت فراه میدانند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top