والی هرات: وضعیت امنیتی این ولایت نسبت به گذشته، بهبود یافته است

مسئوولان محلی در هرات از بهبود وضعیت امنیتی این ولایت نسبت به سال گذشته خبر می دهند. محمد آصف رحیمی والی هرات که در نشست خبری شرکت کرده بود گفت: در نه ماه سال روان، 76 تن به اتهام آدمربایی دستگیر شدند، که محکمه هرات، به 19 تن آنان حکم اعدام داده است. او افزود: در این مدت زمان تنها 34 تن از سوی آدمربایان ربوده شدند در حالیکه در نه ماه سال گذشته، 71 تن در بند آدمربایان بودند.

بهتر شدن وضعیت امنیتی ولایت هرات نسبت به سال گذشته، مقامهای محلی دراین ولایت را امید بیشتر بخشیده است، تا جایکه تاکید دارند که امنیت این ولایت از این هم بیشتر بهبود خواهد یافت.picture1

محمد آصف رحیمی والی هرات که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد گفت: در نه ماه 1394، 71 تن به شمول 10 شهروند ایرانی در بند آدم ‌ربایان بودند و نیروهای امنیتی، تنها توانستند 14 تن از آدم ‌ربایان را دستگیر کنند، در حالیکه در نه ماه سال روان، 34 تن به شمول یک شهروند ایرانی در چنگ آدم‌ ربایان بودند و هم‌اکنون تنها یک شهروند ایرانی و یک شهروند افغان در بند آنان است.

والی هرات، ابراز نگرانی کرد که طالبان در نا آرامی‌ ها به ویژه آدم ‌ربایی‌ها دست دارند و همین مسئله باعث افزایش نا امنی‌ها شده است.

او گفت: آدمربایان کسانی را که اختطاف میکنند، در ساحه ‌ی زیر نفوذ طالبان می‌ برند و این گروه هم از آنان سهم می‌ گیرد.

هرات از جمله ولایت‌های نسبتآ امن در غرب کشور است، اما در سال های اخیر آدم ربایی ها و ترورهای مسلحانه در این ولایت نگران کننده بوده است.

با همه ی این ها، 287 میل سلاح مختلف که در جریان نه ماه گذشته از سوی کارمندان امنیت ملی هرات از نزد افراد مسلح غیرمسئوول و تروریستان گرفتار شده بود، به برنامه دایاک تحویل داده شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top