واکنش ها در برابر تعویض میترهای برق انالوگ به دیجیتال در هرات

شهروندان هرات پس از نشر خبرنامه اداره برشنا مبنی بر تعویض میترهای انالوگ به دیجیتال واکنش جدی نشان داده و تعویض میترها با پول مردم را یک کار نادرست عنوان می کنند.

چند روز پیش اداره هرات برشنا خبرنامه را نشر کرده بود که گویا قرار است تمامی میترهای انالوگ به دیجیتال تبدیل شود و از مردم خواسته بود تا به زودترین فرصت اقدام به تعویض میترهایشان کنند.

در این خبرنامه آمده بود که قیمت تعویض و خریداری میتر دیجیتال نزدیک به دو هزار افغانی می باشد.

شهروندان هرات و شماری از فعالان مدنی در برابر این اقدام هرات برشنا واکنش جدی نشان داده اند.

عبدالکریم رحیمی، یکی از باشنده های هرات می گوید: “اداره برق نباید، برنامه تعویض میترهای انالوگ را به گونه اجباری بر مشترکین اجرا کند.”

او می گوید یک بار مردم در بدل میترهای انالوگ به اداره برشنا پول پرداخت کردند و حالا اداره برشنا حق ندارد تا از مردم دوباره در بدل تبدیل میترها پول بگیرد.

علی احمد اکبری یکی دیگر از باشنده های هرات می گوید که او حاضر نیست میتر برق خانه اش را تبدیل کند.

او تاکید می کند: ” فکر می کنم ریاست برق کم پول شده و باز می خواهد از این طریق از مردم بیچاره پول جمع آوری کند، وقتی میتر برق خانه ما مشکل نداره، چگونه آن را در بدل 2 هزار افغانی تعویض کنیم؟”

وی افزود اگر ریاست برق می خواهد میترها را تعویض کند، باید میترهای دیجیتالی را رایگان به دسترس مردم قرار دهد، چون به فایده ریاست برق است.”

اما اداره برق هرات گفته است که برنامه تعویض میترهای انالوگ برق به سیستم دیجیتالی، همگانی نیست.

این اداره با فرستادن خبرنامه دیگری، وضاحت داده که در چوکات این برنامه، میترهای تعویض خواهد شد که از نظر فنی مشکل داشته باشند.

با این حال برخی فعالان مدنی در پی نشر خبرنامه اداره برشنا، نیز واکنش جدی نشان داده اند.

جواد عمید، از فعالان مدنی در هرات، می گوید طرح تعویض میترهای انالوگ به میترهای دیجیتالی، نخست باید برای مشترکین برق به گونه درست و کارشناسانه توضیح و سپس به مرحله اجرا گذاشته شود.

به باور آقای عمید، درصورتی که مردم از مزایای این طرح بی خبر باشند، عملی کردن آن از سوی اداره برق کار دشواری خواهد بود.

قابل ذکر است که اداره برق هرات، یکی از دلایل اقدام به تعویض میترهای انالوگ به دیجیتال را، جلوگیری از ضایعات برق و سنجش دقیق میزان مصرف برق مشترکین عنوان کرده است.

در حال حاضر بیش از 61 درصد، مشترکین برق در هرات، از میترهای برق با سیستم انالوگ استفاده می کنند.

گزارش: زلمی همتا

ایدیت: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top