وزيرتجارت كشور:برای آن عده از بازرگانانی که تا دو سال آینده در کشور سرمایه گذاری می کنند، امتیازاتی درنظرگرفته شده است

دومین کنفرانس و نمایشگاه سه روزه ی صنایع، توسط اداره ی “آیسا” و اتحادیه ی صنعتگران کشور صبح امروز در هرات افتتاح شد. وزیر تجارت افغانستان میگوید: دولت برای آن عده از بازرگانانی که تا دو سال آینده در کشور سرمایه گذاری می کنند، امتیازاتی از جمله، زمین رایگان و کاهش مالیات دولتی در نظر گرفته است. ازسوی دیگر مقامات محلی هرات میگویند: برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه در این ولایت میتواند رشد اقتصادی چشمگیری را برای مردم و دولت به بار آورد.Namayeshgah

دومین کنفرانس ونمایشگاه صنایع تولیدی افغانستان امروز درتالار بزرگ شهر هرات گشایش یافت. در این نمایشگاه تولیدات کننده گان ولایت هرات تولیدات ناب شان را در95 غرفه به نمایش گذاشتند.

مسئولان وزارت تجارت کشورمیگویند: برنامه هایی روی دست دارند، تا برای آن عده از سرمایه گذارانی که در سال روان و پس از 2014 دست به ایجاد زمینه های شغلی بزنند، امتیازات خاص در نظر گرفته شود.

انورالحق احدی وزیر تجارت افغانستان میگوید: برای کسانیکه  تا دوسال آینده در افغانستان در بخش کارخانه جات سرمایه گذاری نمایند، ده درصد مالیات عواید را کاهش داده، وزمین را بگونه رایگان بدسترش شان قرار خواهد داد.

وزیر تجارت کشور، افزایش در تعرفه های گمرکی را یکی از دیگر از برنامه های دولت دراین زمینه خواند.

بگفته وزیر تجارت کشور، این برنامه میتواند تمامی نگرانی ها را در راستای مشکلات اقتصادی پس از سال 2014 برطرف سازد.

از سویی دیگر دکتر داوود صبا والی هرات میگوید: ولایت هرات بالاترین سطح جذب سرمایه و ایجاد حجم بیشتر تجارت را دارا میباشد و این در طی سالهای گذشته روشن شده است.

وی افزود: که در حال حاضر تولیدات ولایت هرات در حال رقابت با کشورهای همسایه میباشد و برنامه هایی دردست است تا این رقابت وارد مراحل جهانی شود.

والی هرات تاکید میکند: در سال گذشته در شهرک صنعتی هرات، بیش از صد میلیون دالر از سوی سرمایه گذاران و بازرگانان مصرف به عمل آمده است.

بااین حال شماری از صنعت کاران و نماینده گان مردم در مجلس، دولت را متهم به بی توجهی وعدم حمایت در برابر سرمایه گذاران می نمایند.

بگفته انان در چند سال گذشته ده ها کارخانه تولیدی در ولایت هرات بدلیل بی توجهی دولت از فعالیت دست کشیدند و دولت هیچ اقدامی برای حل مشکلات انان نکرده است.

آنان میگویند: نبود پالیسی دقیق دولت وافزایش فساد اداری باعث شده است تا بیشتر سرمایه گذاران از وضعیت حاکم ناراض باشند.

نمایشگاه صنایع ملی افغانستان از سوی اداره سرمایه گزاری ( آیسا ) واداره صنعت گران راه اندازی شده وتا سه روز دیگر ادامه دارد.

در مراسم گشایش این نمایشگاه وزیر تجارت، شماری از نماینده گان مجلس، مقام های محلی هرات و نماینده گان شماری از کشورهای جهان نیز اشتراک داشتند.

دولت افغانستان در کنفرانس ونمایشگاه صنایع ملی سال گذشته درکابل به بخش خصوصی وعده سپرد تا باتعدیل پالیسی ها، قوانین تجاری واقتصادی، سهولت های بهتری سرمایه گذاری را برای صنعت کشورفراهم میسازد.

بااین حال دیده میشود: تاهنوز شماری از سرمایه گذاران هرات از وضعیت کنونی ناخشنود هستند.

شماری بازرگانان وصنعت کاران هرات، افزایش محصولات گمرکی، عدم حمایت دولت از سرمایه گذاران وناامنی را تاهنوز از چالش های عمده برسرراه  صنعت کاران عنوان میکنند.

ولایت هرات در غرب افغانستان بزرگترین مرکز تولیدی افغانستان محسوب میشود که در حال حاضر بالاتر از400 کارخانه تولیدی دران وجود دارد.

گفته میشود فعالیت بیشتر از 100 فابریکه تولیدی وصنعتی در ولایت هرات بدلیل آنچه مشکلات امنیتی وعدم حمایت دولت عنوان میشود متوقف شده است.

مسولین برگزار کننده این نمایشگاه میگویند هرات بدلیل داشتن منابع صنعتی زیاد پس از کابل برای برگذاری این نمایشگاه انتخاب شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top