وزیر عدلیه: با نهاد ها و احزاب سیاسی که به مسایل قومی و زبانی دامن بزنند، برخورد جدی میکنیم

مسئوولان وزرات عدلیه کشور می گویند: نهادها و احزاب سیاسی که به مسایل قومی، زبانی و مذهبی دامن بزنند با آنان جدی برخورد می شود. وزیر عدلیه کشور که برای بررسی نهادهای مدنی و اجتماعی به هرات آمده می گوید: در این ولایت تاکنون چنین مسایلی ثبت نشده است. با این حال شماری از مسوولان نهادهای مدنی در هرات می گویند: ناامنی ها، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت دولت از مشکلات جدی آنان است.

وزیر عدلیه کشور به منظور بررسی نهادهای مدنی و اجتماعی به هرات آمده است، در این برنامه ده ها تن از مسئوولان این نهادها مشکلات شان را با وزیر عدلیه در میان گذاشتند.

عبدالبصیر نور وزیر عدلیه کشور میگوید: برخی از نهادها و احزاب سیاسی به مسایل قومی، زبانی و مذهبی دامن می زنند، اما آنان تاکید می ورزند که با این نهادها و احزاب جدی برخورد می شود.

در همین حال شماری از مسئوولان نهادهای مدنی و اجتماعی هرات از ناامنی ها، مشکلات مالی، عدم حمایت دولت و تاخیر در صدور جوازها را از مشکلات عمده این نهادها عنوان می کنند.

به گفته فعالین مدنی درهرات: این مشکلات مانع فعالیت های مدنی شان در جامعه شده است.

با این حال مسئوولان اداره عدلیه هرات می گویند: مشکلات نهادهای مدنی و اجتماعی بخصوص در قسمت امنیت، در این ولایت جدی است و دولت تلاش دارد تا این مشکلات را از میان بردارد.

براساس آمار اداره عدلیه هرات هم اکنون بیش از ۳۵۰ نهاد اجتماعی و مدنی و نزدیک به پنجاه حزب سیاسی در هرات فعالیت دارند.

اما دیده می شود که خیلی از این نهادها فعالیت آنچنانی ندارد و فقط اسم شان باقی است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top