ولایت فراه چشمه‌ای دوامدار عایداتی گروه‌های هراس‌افگن

منابع خبری در ولایت فراه می‌گویند گروه‌های هراس‌افگن در این ولایت به خاطر به‌دست گرفتن چشمه‌های عایداتی جنگ را در فراه ادامه می‌دهند، حکومت مرکزی و اداره محلی هم در این مورد سکوت معنی‌دارِ اختیار کرده است.

یک منبع معتبر محلی در ولایت فراه که خواست نامی از او نبریم به خبرگزاری کهندژ گفت مقام‌های محلی و امنیتی در این ولایت یک مثلث فساد گسترده را تشکیل داده و در پی سقوط شماری از ولسوالی‌ها هستند.

او گفت طالبان‌مسلح با ناامن ساختن ولسوالی‌های پشت‌کوه، پشت‌رود و فراه‌‍رود در پی آن هستند که چشمه‌های عایداتی را به دست گرفته تا از نظر مالی در کُل کشور تضمین شوند.

منبع افزود هم اکنون شبانه طالبان‌مسلح از هر موتر که از مسیر فراه عبور می‌کند از دو هزار افغانی الی 15 هزار افغانی حق‌العبور می‌گیرند.

از سوی‌هم جاوید تابش فعال مدنی در ولایت فراه این گفته‌ها را تایید می‌کند و می‌گوید که بدون پیشتبانی کشورهای خارجی گروه‌های هراس‌افگن نمی‌توانند در این ولایت مقاومت کنند.

او گفت فراه یک سرچشمه خوب عایداتی دوامدار برای گروه‌های هراس‌افگن است و در کنار آن روسیه نیز در قسمت سلاح و مهمات گروه‌های هراس‌افگن را مجهز می‌سازد.

آقای تابش در ادامه افزود که ایران به خاطر دست نیافتن افغانستان به بند بخش‌آباد این ولایت را نیز ناامن‌تر از گذشته ساخته و حکومت محلی به خاطر غرق بودن در فساد، سکوت را اختیار کرده است.

این فعال مدنی افزود طالبان‌مسلح یک مرکز بسیار قوی برای خود در ولایت فراه درست کرده اند و اداره محلی و حتی حکومت مرکزی هیچ برنامه‌ای برای سرکوب آنان ندارند.

وی هشدار داد اگر به وضعیت این ولایت توجه جدی صورت نگیرد، به زودی فراه سقوط خواهد کرد.

خواستیم تا در این مورد دیدگاه اداره محلی و امنیتی را داشته باشیم با تماس‌های مکرر آنان حاضر به پاسخ‌گویی در این مورد نشده اند.

ولایت فراه از جمله ولایت‌های ناامن غرب کشور است و در کمتر از ده روز گذشته در نبردها نزدیک به پنجاه سرباز افغان جان باخته و شماری‌هم زخمی شده اند.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top