پایان یافتن اختلافات دیرینه بین دو قوم بزرگ در ولایت بادغیس

این بار خبرنگار مان به تهیه گزارشی درمورد چگونگی حل منازعه میان دو قوم دایزنگی و برینقری در ولسوالی آبکمری بادغیس پرداخته، که این منازعه طی 4 سال گذشته منجر به کشته و زخمی شدن ده ها تن از دو طرف گردیده است این اقوام که گفته میشود: در طی چهار سال گذشته با هم مخالفت های زیادی داشته اند، امروز با پا در میانی شورای علما، شورای صلح، قوماندان امنیه و ریاست امنیت ملی بادغیس دست از اختلاف برداشته و با هم صلح نمودند.

بر اساس گفته ها اقوام دایزنگی و برنقری از جمله پر نفوس ترین اقوام در سطح ولسوالی آبکمری بوده، که شامل ده منطقه و نزدیک به ۱۲۰۰۰ خانه می باشند.1

جنرال عبدالروف تاج  قوماندان امنیه ولایت بادغیس میگوید: در جریان چهار سال گذشته در اثر اختلافات بین این دو قوم ۵۰ تن کشته و شماری زیادی هم زخم برداشته اند، که عامل اصلی این زد و خورد ها اراضی و جنگلات پسته بوده است.

وی افزود: این مخالفت ها بر علاوه ی که تعداد زیادی تلفات در پی داشته، روند بازسازی و پروژه های انکشافی را نیز در ولسوالی آبکمری مختل نموده است.

از سوی هم حال محمد ناصر نظری رئیس شورای ولایتی بادغیس میگوید: اختلاف بین این دو قوم باعث شده بود، تا طالبان در این مناطق نفوذ نموده و امنیت ولسوالی و شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس مورد تهدید قرار گیرد.

وی افزود: ولسوالی آبکمری در گذشته به ولسوالی صلح مسمی بود، که در پی درگیری های چند ساله بین این دو قوم، به نا امن ترین ولسوالی مبدل شده بود.

رئیس شورالی ولایتی بادغیس: ابراز امیدواری کرد که با ختم این اختلافات، ولسوالی متذکره پس به نام اصلی خود “ولسوالی صلح” نام گذاری شود.

در همین حال شماری از اقوام دو طرف می گویند: وجود اختلافات در طی چهار سال گذشته به جز از برادر کشی، نا امنی، محرومی از انکشاف و ترقی و ده ها چالش دیگر، چیزی را به همراه نداشته است.

آنان وجود اختلافات ذات البینی را مسبب نا امنی ها، قتل، دهشت و بسا مشکلات دیگر دانسته و میگویند، دیگر نمی خواهند که با این چنین وضعی ادامه حیات داده و در مخالفت بین دو قوم بپردازند.

بزرگان این اقوام همچنان از این اقدام مسئولان محلی و پولیس بادغیس، ابراز خرسندی نموده و ابراز امیدواری میکنند، که با ختم این اختلافات امنیت در مناطق شان تامین شده و نیرو های امنیتی را در این راستا کمک همه جانبه نمایند.

بزرگان اقوام دایزنگی و برینقری امیدوار استند که در آینده نزدیک به علاوه تامین امنیت پروژه های انکشافی و عمرانی نیز شروع شده و آنان در فضای آرام به زندگی شان ادامه دهند.

گفتنیست که اختلافات ذات البینی و منطقوی یکی از بزرگتری چالش های مردم بادغیس بوده که همه ساله تلفات زیادی را در قبال داشته است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top