پروژه سمنت هرات در بدترین حالت بی سرنوشتی بسر میبرد

درسال های اخیر قطعات زیادی از این پروژه ملی در ولایت هرات به غارت رفته واکنون نیز بدلیل کمبود تشکیلات محافظتی وعدم توجه به امکانات وتجهیزات باقی مانده ی آن، متباقی داشته های این پروژه ی بزرگ اقتصادی درمعرض تاراج قرار دارد.

شمای از باشنده گان هرات میگویند، آغاز فعالیت این پروژه، توسعه ی بزرگ اقتصادی را در این ولایت ایجاد خواهد کرد.

اما مسئولان میگویند، تاهنوز در زمینه فعال ساختن این پروژه با هیچ کمپنی داخلی ویا خارجی  قرار دادی صورت نگرفته است.

وسایل وابزارآلاتی که سالهاست اینجا در ساحه پروژه سمنت هرات افتیده است.

طی سالهای اخیر شمار زیادی از این امکانات از سوی افراد وگروه ها به غارت رفته ومقداری هم، در اثرحوادث طبیعی فرسوده شده و در بدتین حالت قرار گرفته است.

عبدالغنی یکتن از محافظین این پروژه در ولایت هرات است و بیشتر از 25 سال میشود که محافظ وسایل و تجهیزات این پروژه است.

او اکنون بدلیل از دست دادن یکتن از همکارانش در این ساحه اندوهگین است.

20 روز قبل دزدان مسلح هنگامیکه قصد سرقت وسایل وامکانات پروژه را از این ساحه داشتند، با ممانعت یکتن از محافظین این پروژه مواجه شدند که سرانجام، توسط دزدان مسلح به قتل رسید.

مقام های محلی هرات، سرقت وسایل و تجهیزات این پروژه را تائید کرده میگویند: طی سالیان جنگ سارقین با استفاده از عدم موجودیت امنیت کامل دراین منطقه، برخی قطعات و ابزارآلات آن را به تاراج برده اند.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات میگوید: پروژه بزرگ سمنت هرات در بدترین حالت بی سرنوشتی بسر میبرد و تمامی تجهیزات و امکانات کارآمد آن به تاراج رفته است.

به گفته ی مقام های محلی هرات، هم اکنون درافغانستان برای ساخت ‌وسازها، بیشتر از سمنت وارداتی کشورهای همسایه به ‌ویژه ایران و پاکستان استفاده می‌شود، درحالیکه بزرگترین پروژه ی سمنت در غرب شهر هرات موقیعت داشته و غیر فعال میباشد.

شکرالله شاکر ولسوالی زنده جان هرات، نیز فعال شدن این فابریکه برای افغانستان، موثر میداند و تاکید دارد که در حال حاضر امنیت در منطقه تامین است و دولت مرکزی میبایست، برای راه اندازی این پروژه  برنامه های را روی دست گیرد.

از  سوی هم باشنده گان هرات میگویند، آغاز فعالیت این پروژه توسعه بزرگ اقتصادی را در این ولایت ایجاد خواهد کرد.

مولوی عبدالغنی مولوی زاده، خطیب مسجد جامع ولسوالی زنده جان هرات، میگوید: با وجود وعده های زیاد در زمینه ساخت مجدد این پروژه تاهنوز در حالت بی سرنوشتی بسر میبرد و ملیون‌ها دالر وسایلی که برای ساخت این پروژه به مصرف رسیده بود، بی‌سرنوشت باقی‌ماند و این ابزارآلات در برخی حالات توسط افراد مسلح و سارقان حرفه‌ای به غارت برده‌ شده است.

پروژه ی سمنت هرات از منطقه موسوم به پل هاشمی در نزدیک ولسوالی زنده جان در غرب شهر هرات شروع و الی کوه‌های دوشاخ در جنوب‌غرب این ولایت ادامه یافته است.

کار ساخت این پروژه سمنت در دوران محمدداوود خان به ارزش 50 میلیون دالر از سوی کشور چک‌سلواکیای وقت آغاز شد که پس از تکمیل حدود ۷۰ درصد کار آن، به دلیل آغاز جنگ در افغانستان کار آن متوقف گردید.

اکنون مسئولان میگویند؛ تاهنوز در زمینه کار این پروژه با هیچ کمپنی داخلی ویا خارجی  قرار دادی صورت نگرفته است.

این پروژه در صورت احیای مجدد، توانایی تولید سالانه 500 هزار تُن سمنت را خواهد داشت وزمینه کار برای هزاران تن از مردمرا نیز فراهم خواهد کرد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top