پس از توقف طولانی، ورزش بُزکشی در هرات دوباره فعالیت خود را آغاز کرد

ورزش بُزکشی پس از شش سال توقف در ولایت هرات امروز در با حضور چند پهلوان بُزکشی از شمال کشور دوباره به فعالیت آغاز کرد.

حاجی بشیراحمد احراری از مسوولان ورزش بُزکشی در ولایت هرات می گوید به دلیل مشکلات زیاد شش سال این ورزش متوقف شده بود و آهسته آهسته به فراموشی سپرده شده بود.

حاجی بشیراحمد احراری از مسوولان فدارسیون بُزکشی در هرات

او گفت با تلاش های برخی ورزشکاران در این عرصه و همچنان دعوت از چندین پهلوان بُزکشی یا چاپ انداز از سمت شمال کشور، امروز این ورزش جان گرفت و با اولین نمایش های بُزکشی آغاز به کار کرد.

با این حال برخی پهلوانان بُزکشی در کشور از شروع دوباره این ورزش ابراز خرسندی می کنند و می گویند که تلاش خواهند کرد تا ولایت هرات در این عرصه نیز دستاورد های قابل لمسِ داشته باشد.

اکبرپهلوان از چاپ اندازان مشهور کشور که به ولایت هرات سفر کرده می گوید قرار است با تمرینات فشرده پهلوانان چاپ انداز هرات را نیز آماده سازد.

او گفت در اولین نمایش ها بسیار خوب درخشیدند و ورزش شان امیدوار کننده است.

از سوی هم کامران علیزایی رییس شورای ولایتی و بنیان گذار ورزش بُزکشی در ولایت هرات توقف شش ساله این ورزش را متاثر کننده می داند و می گوید که اکنون تلاش دارد تا این ورزش را زنده کند.

وی ادامه داد که اکنون قدم های اول برای زنده نگهداشتن این ورزش باستانی و کُهن برداشته شده و تلاش ها برای گسترش بُزکشی جریان دارد.

با این هم شماری از شهروندان هرات که به دیدار اولین مسابقه بُزکشی آمده اند از شروع دوباره این ورزش ابراز خرسندی می کنند.

این شمار از شهروندان هرات می گویند جنگ و ناامنی ها در کشور سبب شده تا ورزش های باستانی و کُهن ما در حاشیه قرار گیرد و امروز خرسند هستند تا باز هم جوانانِ تلاش کردند تا برای شادی روح مردم خود کارهای نیز انجام دهند.

هر چند ورزش بُزکشی یکی از ورزش های اصلی و کُهن شهروندان شمال کشور است اما پهلوانان بُزکشی هرات نیز تلاش دارند تا این ورزش را در غرب کشور رُشد دهند.

گزارش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

عضو کانال تلگرام کهندژ شوید

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top