پس لرزه ها از اعلام نشدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمان مشخص آن

شماری از باشندگان هرات و آگاهان سیاسی در این ولایت از اعلام نشدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمان مشخص آن، ابراز نگرانی کرده و تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را، فراهم شدن دستبُرد به آرا بیان می کنند.

قرار بود به تاریخ روز شنبه 27 میزان سال 1398، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری کشور اعلام شود.

اما آنچه مشکلات در سیستم دستگاه های بایومتریک و مشکلات تخنیکی دیگر از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته شد، اعلام نتایج انتخابات ششم میزان، به زمان نامعلومی به تاخیر افتاد.

شماری از باشنده های هرات می گویند که تاخیردر اعلام نتیجه ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری، زمینه دستبُرد به آرای پاک مردم را فراهم می کند.

عبدالمجید احمدی یک تن از باشنده های هرات می گوید در دیگر کشورها در ظرف 24 ساعت نتایج انتخابات شان اعلام می شود، ولی در افغانستان بعد از گذشت 21 روز از انتخابات، تا هنوز سر نوشت رای مردم مشخص نشده است.

او گفت من فکر می کنم که این کار قصداً از سوی کمیسیون صورت می گیرد تا آرای مردم را دستکاری کنند.

فردوس احمدی، یک تن دیگر از باشنده های هرات نیز به این باور است که تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، او را نسبت به شفافیت نتیجه انتخابات ششم میزان بی باور کرده است.

فردوس تاکید کرد وقتی تمام برنامه ها درست طرح ریزی شده بود و کمیسیون نیز اعلام کرد که نتایج ابتدائی را به 27 میزان اعلام می کند حالا مشخص است که دست های کار می کند تا به نفع یک نامزد مشخص نتایج تغییر کند و این یعنی بی باوری مردم نسبت به انتخابات و نتایج آن.

در همین حال آگاهان امور سیاسی در هرات نیز به تاخیر افتادن اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نگران کننده عنوان می کنند.

عبدالقادر کامل، یک تن از اگاهان سیاسی در هرات، اعلام نشدن نتایج ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری به وقت تعیین شده آن، رابطه مستقیم به کم تجربه بودن کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات دارد.

به گفته آقای کامل، کم تجربه بودن کمیشنران سبب شد تا درک درستی از وضعیت کنونی در کشور نداشته باشند و نتوانند به زمان از پیش تعیین شده، نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنند.

آقای کامل افزود: “اکثریت کمیشنران کمیسیون های انتخابات تجربه کافی ندارند و بر اساس توافق نامزدان ریاست جمهوری گزینش شده اند، کسانی که تجربه کافی در یک وظیفه نداشته باشند چگونه می توانند مسوولیت های شان را به خوبی انجام دهند؟ این کمیشیران نتوانستند درست مدیریت کنند و سبب شد تا حتی مهندسان آلمانی به کمک شان بیایند.”

در حالی این گفته ها بیان می گردد که کمیسیون مستقل انتخابات قبل از برگزاری انتخابات گفته بود که نتایج ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری را، دو روز بعد از برگزاری روز انتخابات، اعلام خواهد کرد.

گزارش: زلمی همتا

ایدیت: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top