پیاده روی باشنده گان هرات به خاطر نهادینه شدن این فرهنگ

ده ها تن از شهروندان هرات به حمایت از محیط زیست وهوای پاک مسیر طولانی را در داخل شهر پیاده رفتند. این برنامه به منظور ترویج فرهنگ پیاده روی درهرات برگزارشده است. ورزشکاران در برگزاری این برنامه نقش اساسی را بازی کرده اند. مسوولان اداره حفظ محیط زیست هرات میگویند به منظور ترویج این فرهنگ نیاز است تا برنامه های بیشتری درزمینه برگزارشود.

شماری ازشهروندان و جمع زیادی از روسای فدراسیون های مختلف ورزشی و ورزشکاران هرات همایش پیاد روی را تحت نام “هوای پاک ضامن سلامتی است” به خاطر حمایت از محیط زیست و گسترش فرهنگ پیاد روی شرکت کردند.

این شهروندان و ورزشکاران مسیر پارک فرهنگ الی ورزشگاه هرات را برسم نهادینه ساختن فرهنگ پیاد روی و جلوگیری از الودگی های محیط زیستی پیاده رفتند.

با این حال مسئوولان اداره ورزش و محیط زیست هرات این باره را برای محیط زیست  تاثیر گزار میخوانند.

نصیر احمد فضلی رئیس اداره ی محیط زیست هرات: با نهادینه شدن فرهنگ پیاده روی، آلودگی هوا بصورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر غلام دستگیر همایون مدیر عمومی اداره ترافیک هرات هم از این حرکت نمادین شهروندان هرات استقبال کرده می­گویند: در صورتیکه فرهنگ پیاده روی درهرات رشد کند می­تواند تاثیر خوبی روی کاهش ازدحام ترافیکی داشته باشد.

طی سالهای اخیر شهر هرات ازدحام بیشتری پیدا کرده است، ترافیک این شهر سنگین شده است و آمار موترهای که در داخل شهر گشت وگذار دارند به حد بالای رسیده است.

مسئوولان اداره حفظ محیط زیست هرات میگویند: به خاطر جلوگیری از آلودگی محیط زیست نیاز است تا روی فرهنگ پیاده روی و پاک نگهداشتن فضای شهر تلاش کنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top