کشته شدن ده نیروی کوماندو و سقوط بازار ولسوالی بالامرغاب بدست طالبان مسلح

یک عضو مجلس نماینده گان از سقوط بازار ولسوالی بالامرغاب به دست مخالفان مسلح دولت خبر میدهد.

ضیاالدین اکازی نماینده مردم ولایت بادغیس در پارلمان می گوید: طالبان مسلح از نیمه های شب گذشته چهارشنبه، حملات تهاجمی را بالای مواضع نیروهای امنیتی، در ولسوالی بالامرغاب راه اندازی کرده اند، که تا اکنون 39 تن از طرفین درگیر کشته و زخمی شده اند.

وی افزود: درنتیجه این جنگ، بامداد امروز پنجشنبه تعمیر ولسوالی، قوماندانی پولیس و بازار ولسوالی بالامرغاب را تصرف نموده اند.

این عضو مجلس نماینده گان گفت: اطلاعاتی که به آنها رسیده است، در این درگیری 10 تن از نیروهای کوماندوی پولیس (قطعات خاص) کشته و یازده تن دیگر آنان زخمی شده اند.

اکازی همچنان از کشته و زخمی شدن 18 طالبان مسلح در نتیجه ی این جنگ خبر میدهد.

به گفته ی اکازی: درحال حاضر صرف پایگاه اردوی ملی در اختیار نیروهای امنیتی و دولت قرار دارد.

وی تاکید می کند: در صورت که به زود ترین فرصت کمک های لازم صورت نگیرد، فاجعه بزرگ بوقوع خواهد پیوست.

با وجود تلاش های زیاد، مسئولان محلی و مقام های امنیتی حاضر به صحبت در این رابطه با رسانه ها نمیشوند.

گروه طالبان نیز تا اکنون در این مورد ابراز نظری نکرده اند.

دفتر ولسوال، قوماندانی پولیس و بازار ولسوالی بالامرغاب طی سه ماه گذشته چندین بار میان طالبان مسلح و نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی دست بدست شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top