چهار مرد و یک زن در رویداد های جداگان در سه ولایت حوزه غرب توسط طالبان به قتل رسیده اند

طی 48 ساعت گذشته در چند رویداد جداگانه، چهار مرد و یک زن در ولایات هرات، فراه و غور توسط طالبان تیرباران و به قتل رسیده اند.

منابع خبری در ولایت فراه میگویند: یک فرد ملکی روز دوشنبه در مربوطات ولسوالی بالابلوک فراه، توسط طالبان از موتر پیاده شده و بخاطر اینکه در انگشت آن رنگ کرده بوده، تیرباران شده است.

به تعقیب آن روز سه شنبه 7 فرد ملکی دیگر نیز از مسیر شاهراه فراه – هرات از موتر پیاده شده، که یکتن تیر باران و از سرنوشت شش تن دیگر تا به اکنون خبری در دست نیست.

همچنان روز دوشنبه یکتن از باشنده گان ولسوالی چشت شریف در مسیر راه ولسوالی های چشت شریف – اوبه این ولایت، زمانیکه با همسرش به سمت خانه خود روان بود، توسط طالبان از موتر پیاده شده و سپس سربریده میشود.

وقوع این رویداد ها را منابع معتبر که میخواهند از آن ها نامی برده نشود، تائید میکنند.

مسئولان محلی درفراه و هرات میگویند: تحقیقات به منظور بررسی بیشتر این رویداد ها جریان دارد.

با اینکه منابع مردمی در ولایات فراه و هرات میگویند: این افراد به خاطر اینکه در انتخابات شرکت کرده بودند و انگشتان شان رنگ شده بود به قتل رسیده اند، اما مسئولان محلی با تائید قتل این افراد، علت اینکه بخاطر شرکت در انتخابات باشد را تائید نمیکنند.

براساس یک خبر دیگر طالبان مسلح یک زن و مرد جوان را در ولایت غور تیرباران کردند.

این رویداد امروز چهارشنبه زمانی به وقوع پیوست که این زن و مرد از ولسوالی شهرک غور فرارنموده و قصد داشتند تا به شهر فیروزکوه مرکز این ولایت بروند، که در مسیر راه به چنگ طالبان افتادند.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می گوید،‌ این زن که حدودآ ۲۵ سال سن داشت، شوهر داشت و با یک افسر پولیس ملی فرار کرده بود.

گروه طالبان تا به اکنون دراین مورد چیز نگفته اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top