کشته شدن یک جوان، از سوی افراد مسلح ناشناس درهرات

افراد مسلح ناشناس یک جوان را در ولایت هرات به قتل رسانیده اند. منابع خبری میگویند: این جوان باشنده ی اصلی ولایت غور میباشد، که شب گذشته در مرکز شرهرات به قتل رسیده است.

این جوان را محب الله نام دارد که کارمند موسسه ی ماین پاکی بوده است و برای اشتراک در یک ورکشاب به ولایت هرات آمده بود.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: افراد مسلح ناشناس شب گذشته این جوان را هدف فیر مرمی تفنگ قرار داده و به قتل رسانیده است.

وی افزود: این حادثه در منطقه ی باغ مراد، به وقوع پیوسته است.

از سوی هم محمد رفیق شیر زی سخنگوی شفاخانه ی حوزه وی هرات میگوید: حوالی ساعت ۹:۰۰ شب گذشته جسد ﻳﻚ ﺟﻮاﻥ ﺩﺭ اﺛﺮ ﻓﻴﺮ ﻣﺮﻣﻲ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﻴﺪه بود، به شفاخانه ی حوزه وی هرات منتقل گردیده است.

درهمین حال سخنگوی والی هرات گفت: تحقیات ابتدایی بیانگر آن است که این جوان براثر خصومت های ذات البینی به قتل رسیده است.

به گفته ی جیلانی فرهاد: ارگان های کشفی تحقیات بیشتر خود را به منظور شناسایی و بازداشت عاملین این قضیه آغاز کرده اند.

محب الله منش کار مند موسسه ماین پاکی ملل متحد بود، که بخاطر یک ورکشاب به هرات امده بود، وی از پوهنځی ادبیات دانشگاه کابل فاروغ شده بود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top