کشته شدن ۷ طالب و زخمی شدن ۶ تن طی عملیات مشترک امنیتی در ولسوالی شیندند هرات

در دو رویداد جداگانه در ولسوالی شیندند هرات، ۷ اطلب کشته و شش تن زخمی شده اند. و ۳ فرد ملکی نیز توسط طالبان زخمی گردیده اند. منابع خبری میگویند: افراد طالبان در نتیجه عملیات مشترک نیروهای افغان کشته و زخمی شده اند اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: نیروهای مشترک افغان روز گذشته عملیات پاکسازی را در شماری از قریه جات ولسوالی شیندند راه اندازی کرده اند.

وی افزود: درنتیجه این عملیات ۷ تن از افراد طالبان کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشته است.

به گفته ی فرهاد: دربین کشته شده گان یکتن از قوماندانان مشهوری طالبان به نام ملا قیوم ویکتن از ماین گذاران آن گروه بنام محمود نیز شامل میباشند.

از سوی هم نجیب الله نجیبی سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ ظفر میگوید: عملیات تصفیوی تحت نام عزم خالد نمبر یک در ولسوالی شیندند، راه اندازی شده است.

وی افزود: این عملیات تهاجمی در قریه جات سملان، سیاه ساربالاوپایین، دولورک شمالی وجنوبی، آن ولسوالی راه اندازی شده که درنتیجه ی درگیری پرسونل شامل عملیات وضربات توپچی ۱۳ تن از افراد طالبان کشته وزخمی شده اند و یک عراده موترسراچه شان نیز تخریب گردیده است.

نجیبی گفت: دراین عملیات به نیروهای امنیتی و مردمان ملکی هیچگونه آسیبی نرسیده است.

براساس یک خبر دیگر: افراد طالبان در ولسوالی شیندند، سه فرد ملکی را با ضرب مرمی تفنگ زخمی ساخته اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گف: طالبان ابتدا این افراد را بازداشت نموده و پس از آنکه مورد لت و کوب قرار داده اند، به اثر فیر مرمی تفنگ زخمی نموده اند.

او میگوید: تا به اکنون معلوم نیست، که طالبان چرا و به چه علت این افراد را زخمی نموده اند.

درهمین حال داکتر عزیزالرحمن جامی مسئول بخش عاجل شفاخانه ی حوزه وی هرات میگوید: سه فرد ملکی که توسط طالبان زخمی شده اند، به آن شفاخانه انتقال و تحت مدوا قرار دارند.

وی افزود: وضعیت صحی زخمی شده گان از سوی داکتران معالج رضایت بخش توصیف شده است.

گروه طالبان تا به اکنون در مورد این دو رویداد به رسانه ها ابراز نظری نکرده اند.

مقامهای دولتی درهرات میگویند: این عملیات ها  به هدف سرکوب شورشیان در ساحات و قریه جات شیندند این ولایت راه اندازی گردیده وتا ازبین بردن شورشیان در مربوطات آن ولسوالی ادامه خواهد داشت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top