کشته وزخمی شدن نزدیک به بیست طالب و 8 نیروی امنیتی در ولایات فراه و هرات

براثر حملات گروهی طالبان بالای چند پوسته امنیتی در ولایات فراه و هرات، 19 طالب کشته و زخمی گردیده اند. همچنان در جنگ بالای یکی از این پوسته های امنیتی که در ولسوالی شیبکوه فراه به وقوع پیوسته است، شش سرباز پولیس نیز جان باخته اند.

محمد اقبال باهرسخنگوی پولیس فراه میگوید: حوالی ساعت 2:00 شب گذشته طالبان حمله ی گروهی را بالای پویسته ی امنیتی قریه کاریز شیخان ولسوالی شیبکوه و قرار گاه تولی شاهراه میل 78 ولسوالی پشت کوه انجام داده اند، که منجر به نبرد سنگینی میان نیروهای دولتی وطالبان صورت گرفت.

وی افزود: در نتیجه جنگ بالای قرارگاه تولی شاهراه میل 78 ولسوالی پشت کوه، 5 طالب مسلح کشته و 9 تن دیگر شان زخم برداشته اند.

سخنگوی پولیس فراه گفت: همچنان درنتیجه ی درگیری بالای پوسته ی امنیتی قریه کاریز شیخان ولسوای شیبکوه، 6 سرباز پولیس نیز جان باخته اند.

به گفته ی باهر: درحال حاضر طالبان مجبور به عقب نشینی از منطقه شده اند و جنگ خاموش شده است.

همچنان براساس یک خبر دیگرازهرات: پنج تن ازافراد طالبان مسلح شب گذشته براثر درگیری با نیروهای امنیتی درولسوالی اوبه این ولایت کشته و زخمی شدند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: این درگیری نیمه های شب گذشته بعد ازان آغاز شد، كه ده ها تن از طالبان مسلح بالاي يك پوسته امنيتي در قريه دهن دو آب در سي كيلومتري مركز ولسوالي اوبه حمله نمودند.

منابع مردمي ميگويند :” چندين گروه مسلح كه شمارشان به هشتاد تن ميرسيده است درين درگيري تحت نظرملاعصمت الله شركت داشتند وقصد داشتند اين پوسته را سقوط دهند “.

سخنگوی والی هرات گفت: سرانجام پس از چند ساعت درگیری سه تن از افراد طالبان به شمول يك قوماندان آنان كشته و دوتن ديگر زخمي شده اند و دو سرباز پولیس نیز دراین جنگ زخم برداشته است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top