کشته وزخمی شدن نزدیک به شصت فرد ملکی در نتیجه ی انفجار ماین در فراه

به اثر یک انفجار ماین کار گذاری شده طالبان مسلح در مسیر شاهراه هرات کندهار 34 فرد ملکی جان باخته و نزدیک به بیست تن دیگر زخمی شده اند. این رویداد صبح روز چهارشنبه زمانی که یک عراده موتر بس مسافربری از هرات به سمت کابل درحرکت بود، در منطقه ی موسوم به شاوز و آب خرما که مربوط به ولایت فراه میشود، با ماین کنار جاده ی برخورد کرد، اتفاق افتاده است. این رویداد با واکنش تند باشنده گان حوزه غرب روبرو شده است.

مسافرانی که هرگز به مقصد نرسیدند!

صبح روز چهارشنبه یک عراده موتر بس مسافر بری با نزدیک به 60 سرنشین که همه افراد ملکی بودند، از هرات به سمت کابل حرکت کرده بود، که در مربوطات ولایت فراه با ماین کار گذاری شده در کنار سرک برخورد کرد.

در نتیجه ی این رویداد که در منطقه ی شاوز و آب خرمای ولسوالی بالابلوک فراه به وقوع پیوسته است، 34 تن جان باخته و 17 تن دیگر زخمی شده اند.

داکتران وضعیت صحی زخمی شده گان را نا مناسب اعلام میکنند.

درهمین حال مسئولان محلی درفراه میگویند: در نتیجه ی این انفجار 35 تن جان باخته و بیشتر از 10 تن مجروح گردیده اند.

محب الله محب سخنگوی پولیس فراه میگوید: آمار تلفات درحال تغیر است، چون شماری از زخمی و کشته شده گان این رویداد به ولایت نیمروز و قرارگاه های نیروهای امنیتی انتقال داده شده اند.

با اینکه برخی گفته ها وجود دارد، که این رویداد، یک انفجار نه، یک حادثه ی ترافیکی بوده است، اما شماری از شاهدان عینی و زخمی شده گان این رویداد، میگویند: قبل از بروز این واقعه صدای مهیبی را شنیده اند و سپس شاهد صحنه های دلخراش کشته و زخمی شده گان بوده اند.

این رویداد با واکنش های مردم روبرو رشده است و شماری از اعضای شورای ولایتی فراه این عمل را غیر انسانی خوانده و تقبیح میکنند.

مسوولیت این رویداد را گروهی به عهده نگرفته است، اما طالبان با نشر اعلامیه ی ضمن همدردی با آسیب دیده گان این رویداد، گفته اند، که هیئتی را برای برسی این رویداد تعین کرده اند و عاملین این قضیه را مجازات خواهند کرد.

همزمان با این؛ یک منبع معتبر امنیتی از سه انفجار دیگر ناشی از ماین‌های کنار جاده پس از این رویداد خبرداده است.

براساس گفته های این منبع؛ انفجارها زمانی بوقوع پیوست که گروه تخنیکی ماین روبی، مصروف خنثی کردن ماین‌های کارگذاری شده بودند، اما در نتیجه انفجار سه ماین دستکم شش سرباز جان باخته و چهار تن دیگر نیز زخم برداشته‌اند.

این رویداد در حالی اتفاق افتاده است، که طی چند روز گذشته سازمان ملل با نشر گزارش شش ماه اش، از افزایش تلفات غیر نظامیان در جنگ ها ابراز نگرانی کرده بود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top