کشته و زخمی شدن بیش از 20 مخالف دولت، در جریان درگیری میان دو گروه از طالبان درهرات

در جریان درگیری میان دو گروه از طالبان مسلح در ولسوالی شیندند هرات، بیش از بیست تن از طرف های درگیر کشته و زخمی شدند. جنگ میان طرفداران ملا هبت الله آخندزاده و ملا رسول رهبر شاخه جدا شده طالبان روی داده است. مسئوولان محلی در هرات می گویند که بیشتر تلفات بر طرفداران ملا هیبت الله وارد شده است. در یک سال اخیر این چندمین بار است که افراد این دو گروه در ولسوالی شیندند هرات به جان هم میافتند.

طرفداران ملا هبت الله آخندزاده و ملا رسول رهبر شاخه­­ ای جدا شده از گروه طالبان یک بار دیگر در شیندند به جان هم افتاده اند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می­گوید: در جریان درگیری­های تازه یازده تن از افراد دو طرف کشته شدند و بیش از ده تن دیگر زخم برداشته­اند.

آقای رحیمی تاکید میکند که بیشتر تلفات این درگیری ها به افراد ملا صمد وابسته به ملا هبت الله وارد شده است.

از سوی دیگر مسئوولان کمیسیون مستقل حقوق بیشر در غرب کشور نگران وضعیت مردم ملکی در مناطق جنگی در شیندند هستند.

عبدالقادر رحیمی رئیس این کمیسیون می­گوید: در جریان این درگیری­ها بیشتر تلفات به افراد ملکی وارد میشود و طرف­ های درگیر به زندگی مردم بی دفاع ارزش قایل نمی شوند.

در همین حال شماری از آگاهان امور در هرات به این باور هستند که باید دولت افغانستان از این فرصت استفاده کرده و گروه­های هراس ­افگن در ولسوالی شیندند را سرکوب کند.

محمد رفیق شهیر آگاه امور سیاسی در هرات تاکید میورزد که اکنون فرصت برای راه­اندازی عملیات نظامی در شیندند مناسبت است.

جرقه ­ای اختلاف­ ها میان طالبان در ولسوالی شیندند هرات زده شد، که در جریان یک سال اخیر افراد طالبان در این ولسوالی درگیری­ های خونینی داشته اند.

براساس آمار اداره محلی هرات، در جریان نبردهای این گروه­ها طی یک سال گذشته بیش از 200 تن از طرف­ های درگیر کشته شدند و بیشتر از 200 تن دیگر نیز زخم برداشتند.

در این درگیری­ ها تلفات سنگینی بر افراد ملکی نیز وارد شده است.

در مورد درگیری ها تازه و تلفات به جا مانده از آن، تا به حال هیچ یک از گروه های درگیر طالبان، ابراز نظری نکرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top