کشته و زخمی شدن هفت فرد ملکی در جریان جنگ میان خودی طالبان در هرات

در نتيجه ي جنگ ميان خودي دو گروه از طالبان مسلح در ولسوالي شيندند هرات، هفت فرد ملکی کشته وزخمی شده اند. زخمی شده گان این رویداد که مردان و زنان میباشند، به شفاخانه ی حوزه ای هرات منتقل گردیده اند. این عمل طالبان با واکنش تند مردم روبرو شده است.

منابع مردمي ميگويند؛ از نيمه هاي شب پنجشنبه جنگ شديدي ميان دو گروه از طالبان مسلح (شاخه ی ملارسول و افراد ملاهئيبت الله) در منطقه اي نصرآباد ولسوالي شيندند، جريان دارد.

تورمحمد ظريفي يكي از بزرگان قومي در شيندند، ميگويد؛ در نتيجه اي پرتاب هاوان و توپچه بالای منازل مسکونی، ابتدا پنج زن و دو كودك زخمي شدند، كه در راه انتقال به شفاخانه، سه زن و يك كودك جان باخته و دو زن و يك طفل به شفاخانه ي هرات منتقل شده اند.

در همين حال داكتر محمد ابراهيم محمدي مسئول هرات آمبولانس ميگويد: سه تن از زخمي شده گان كه شامل يك مرد و دو زن ميباشند، توسط هرات آمبولانس به شفاخانه ي حوزه اي هرات منتقل گرديده و تحت مدوا قرار گرفته اند.

احتمال افزايش تلفات وجود دارد و تیم هرات آمبولانس به حالت آماده باش در مسیر شاهراه هرات – قندهار مستقر شده اند.

شماری از شاهدان عینی و زخمی شده گان این رویداد، میگویند: همواره در جنگ های میان خودی طالبان مردمان ملکی آسیب میبینند و زنان و اطفال کشته و زخمی میشوند.

این رویداد با واکنش های مردم روبرو رشده است و شماری از اعضای شورای ولایتی هرات، این عمل را غیر انسانی خوانده و تقبیح میکنند و از دولت میخواهند تا برای تامین امنیت مردم بیشتر تلاش نماید.

تا به حال چندین بار طالبان در ولایات غربی افغانستان باعث کشتار افراد ملکی شدند، که این عمل شان با واکنش شدید علما و فعالین جامعه مدنی روبرو شده است.

در تازه ترین مورد روز گذشته نیز، یک بس مسافر بری که از هرات به سوی کابل روان بود، در مربوطات ولایت فراه با ماین کار گذاری شده در کنار جاده برخورد کرد، که در نتیجه 34 تن جان باخته و نزدیک به بیست تن دیگر زخم برداشتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top