کشته و زخمی شدن ۱۲ طالب در ولایت فراه

دوازده تن از مخالفین دولت در ولایت هرات کشته وزخمی شده اند. مقامهای امنیتی میگویند: در عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی بالا بلوک ۵ طالب کشته و ۷ تن دیگر شان زخم برداشته اند.

منابع خبری در حوزه ی غرب میگویند: عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان تحت نام نوید ۳۰ که از روز گذشته در ولسوالی بالا بلوک فراه راه اندازی گردیده است، تلفات سنگینی را به طالبان وارد کرده است.

نجیب الله نجیبی سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در حوزه ی غرب میگوید: تا به اکنون ۵ طالب دراین عملیات کشته و ۷ تن دیگر زخمی شده اند.

وی افزود: این عملیات به منظور پاکسازی قریه جات ولسوالی بالابلوک از وجود مخالفان مسلح دولت راه اندازی گردیده است.

سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ ظفر میگوید: دراین عملیات به نیروهای دولتی و افراد ملکی هیچگونه آسیبی نرسیده است.

به گفته ی نجیبی درحال حاضر منطقه ی تودنک ها که شامل چندین قریه میباشد، از وجود مخالفان مسلح دولت به صورت کامل پاکسازی گردیده است و همچنان نیروهای امنیتی در حال سرکوب و بیرون راند طالبان از دیگر مناطقی که در مربوطات ولسوالی بالابلوک فراه موقیعت دارد، میباشند.

این درحالیست که عصر روز گذشته دو فیر موشک بالای شهر فراه پرتاب گردید، که یکی در منطقه ی کوه پشتو و یکی دیگر در نزدیکی تاسیسات نیروهای آیساف اصابت کرده است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه با تائید این خبر میگوید: برخورد این راکت ها تلفات جانی و خسارت مالی در پی نداشته است.

گروه طالبان تا به حال دراین مورد ابراز نظری نکرده اند.

گفته میشود: عملیات نوید ۳۰ با اشتراک نیروهای مشترک اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی و کماندوها به رهبری میر اسد الله کوهستانی قوماندان لوای دوم قول اردوی ۲۰۷ ظفر دراین ولسوالی راه اندازی گردیده است، که تا سرکوب کامل مخالفان دولت دراین منطقه جریان خواهد داشت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top