کشته و زخمی شدن 19 طالب در نتیجه عملیات نیروهای کماندو و اردوی ملی درهرات

در نیتجه ی درگیری های جداگانه در ولسوالی های شیندند و کشک کهنه ی هرات، 8 طالب کشته و 11 تن دیگر شان زخمی شده اند. این تلفات طی 24 ساعت گذشته دردوعملیات جداگانه ی نیروهای اردوی ملی و کماندو دراین مناطق به طالبان وارد گردیده است.

مقامهای امنیتی درهرات میگویند: درنتیجه ی عملیات تصفیوی که از سوی پرسونل کندک ششم لوای اول قول اردوی ظفر وکندک چهارم کوماندو در ولسوالی شیندند ولایت هرات راه اندازی گردیده بود، 15 تن از افراد طالبان کشته وزخمی شده اند.

نجیب الله نجیبی سخنگوی نیروهای اردوی ملی درحوزه غرب میگوید: در این عملیات که درمنطقه ی سرایک راه اندازی شده بود 7 تن از طالبان مسلح کشته و 8 تن دیگر زخم برداشته اند.

وی افزود: همچنان یک ضرب توپ 82 میلی متری با 4 فیر مرمی هاوان و مقداری مهمات طالبان به دست نیروهای امنیتی افتاده است و 4 بشکه ماین ضد وسایط دست سازی شده و یک حلقه ماین که درکنار جاده کارگذاری شده بود، از سوی تیم انجینیری تولی تطهیر کشف و انفجار داده شد.

سخنگوی اردوی ملی درحوزه ی غرب میگوید: دربین کشته شده گان یکتن از سرگروپان شان بنام ملایوسف نیز شامل است.

نجیب الله نجیبی میگوید: همچنان در عملیات دیگری که تحب نام ضرب ظفر 39 در ولسوالی کشک کهنه هرات، از سوی نیروهای اردوی ملی راه اندازی شده بود، 1 طالب کشته و 3 تن دیگر شان زخم برداشته اند.

به گفته ی او: این عملیات که بمنظور پاکسازی ساحات وقریه جات ولسوالی کشک کهنه  ولایت هرات از وجود مخالفان مسلح دولت راه اندازی گردیده بود، درقریه قول غفوری با طالبان درگیری صورت گرفته است، که برعلاوه ی کشته وزخمی شدن 4 تن از طالبان یک میل هاوان این گروه بدست نیروهای امنیتی افتاده است.

نجیبی میگوید: تا به اکنون قریه جات لرسرخ، آب باریک، درزک، چشمه خافی، سه لنگ، جگ آب، کاریز بی بی، طی عملیات ضرب ظفر 39 که از 5 روز بدین سو جریان دارد، از وجود مخالفان دولت پاکسازی گردیده است، و تاز زمان تامین امنیت خوبتر و پاکسازی کامل این مناطق از وجود طالبان ادامه خواهد داشت.

گروه طالبان تا به اکنون در مورد این دو رویداد ابراز نظری نکرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top