کشته و زخمی شدن 60 طالب در ولایت هرات

در جریان عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی شیندند هرات 60 طالب مسلح کشته و زخمی شدند.

مقام های محلی در ولایت هرات میگویند: این عملیات از سه روز به این سو در قریه زیرکوه ولسوالی شنیدند هرات راه اندازی شده که تا به حال ادامه دارد.11

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: در این عملیات 30 طالب مسلح کشته و 30 تن دیگرشان زخمی شدند.

وی افزود: در میان کشته شده گان طالبان، ملا بصیر معاون ملا کامران یکتن از قوماندانان مخالف دولت نیز شامل میباشد.

بنا به اظهارات وی: جنگ شیندند توسط کشورهای خارجی سازماندهی میشود.

از سوی هم عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات میگوید: تا اکنون مناطق اورائین، مزاردیزه و چندین قریه ی دیگر در ولسوالی شیندند، از وجود مخالفان دولت پاکسازی گردیده اند.

وی افزود: همچنان به تعداد ۱۱ میل سلاح کلاشینکوف دو میل راکت انداز یک عراده موتر سراچه و ۹ عراده موتر سایکل مخالفان بدست نیروهای امنیتی افتاده است و 3 عراده موتر طالبان نیز تخریب شده است.

مقامهای امنیتی درهرات میگویند: عملیات مشترک اردوی ملی، پولیس ملی، نیروهای کماندو و قطعات خاص ۤپولیس، به اساس پلان ظفر ۳۸ تحت رهبری قوماندانی لوای اول وقوماندانی قطعات خاص پولیس به منظور سرکوبی مخالفین راه اندازی شده است.

به گفته ی مقامها این عملیات تا زمان ايجاد بيز های جدید اردوی ملی وتاسیسات پوسته های امنیتی در ساحات ولسوالی شیندند به منظور ایجاد ولسوالی های جدید برای مردم در ساحه مذکور ادامه خواهد داشت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top