کشف و ضبط بیش از هفت صد کیلوگرام مواد مخدر توسط قوت های سرحدی درهرات

مقام های امنیتی در زون غرب میگویند: بزرگترین منابع تمویل اقتصادی طالبان مواد مخدر بوده و آن ها تلاش میکنند تا جلو ترانزیت و قاچاق آن را بگیرند، که طالبان دیگرازاین ناحیه عوایدی نداشته باشند.

در تازه ترین مورد قوت های سرحدی موفق شده اند تا بیش از 7 صد کیلوگرام مواد مخدر را که مربوط به گروه طالبان بوده است، کشف و ضبط نمایند.

بارها گزارش های نشر شده است، که بزرگترین منبع مالی طالبان کشت، ترانزیت و قاچاق مواد مخدر است و طالبان از این طریق بخشی از عواید و مصارف جنگی شان با دولت افغانستان را تامین میکنند.

اکنون مقام های سرحدی زون غرب میگویند: به تازه گی، مقدرا 7 صد و بیست کیلو مواد مخدر نوع تریاک را که مربوط به طالبان مسلح بوده است، از ولسوالی کشک رباط سنگی که هم مرز با کشور ترکمنستان میباشد، کشف و ضبط نموده اند.

دگروال گلبدین الکوزی قوماندان قوت های سرحدی در حوزه غرب کشور میگوید: طالبان مواد مخدر را در مناطق تحت نفوذ هم کشت و هم به کشورهای همسایه مخصوصآ پاکستان قاچاق میکنند و از آن طرف برای شان سلاح و مهمات خریداری میکنند، تا در مقابل حکومت و نیروهای دولتی افغانستان به جنگند.

از سوی هم شماری از فعالین مدنی و باشنده گان هرات نیز میگویند؛ یکی از منابع عواید مالی طالبان در کنار فعالیت‌های جنایی، اخاذی، رباینده‌گی و باج گیری، قاچاق مواد مخدر نیز میباشد.

آنان از نیروهای امنیتی میخواهند تا برای از بین بردن این منابع اقتصادی طالبان، تلاش بیشتری نمایند.

درهمین حال مقام های امنیتی در حوزه غرب، از انجام چندین عملیات نظامی، به منظور بیرون راندن طالبان از برخی قریه جات، در چندین ولسوالی هرات، خبر میدهند.

جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه هرات تاکید دارد، که به منظور پاکسازی مناطق نا امن ولایت هرات، از ده روز بدین سو عملیات پاکسازی را در چند ولسوالی نا امن هرات راه اندازی کرده اند.

همچنان دگروال الکوزی نیز از افراز ده پوسته ی امنیتی در مسیر شاهراه هرات – تورغندی خبر میدهد.

باورها براین است که به هراندازه ی که جلو قاچاق مواد مخدر توسط طالبان، از سوی نیروهای دولتی گرفته شود، به همان اندازه منابع مالی طالبان مسلح کاهش خواهد یافت و ماشین جنگی این گروه از کارخواهد افتاد، ضعیف و ناتوان خواهند شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top