کمک دو محله‌ی مواد و تجهیزات بهداشتی ترکمنستان به افغاستان

ترکمنستان دو محموله تجهیزات صحی و لوازم لابرتواری را برای مبارزه با کرونا به افغانستان کمک کرد.

به گفته مسوولان صحت‌عامه هرات این بسته‌های کمکی شامل تمامی امکانات آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا است، که از طریق بندر تورغندی وارد هرات و از بندر آقینه وارد فاریاب شده است.

در همین‌حال مقام‌های ترکمنستان می‌گویند که این کشور برای مبارزه با ویروس کرونا به همکاری‌های خود با مردم و حکومت افغانستان ادامه می‌دهد.

این بسته‌های کمکی شامل امکانات آزمایشگاهی به‌شمول ۲۲ دستگاه گونه‌گون برای تشخیص ویروس کرونا است.

آی مراد قوچ مرادوف سرکنسول ترکمنستان در هرات می‌گوید؛ ترجمه: ( این کمک‌ها که از طریق بندر تورغندی وارد هرات و از بندر آقینه وارد فاریاب شده است، در شرایط کرونایی یکی از بزرگترین کمک‌ها محسوب می‌شود، که در آینده نیز روند کمک و همکاری کشور ترکمنستان با مردم افغانستان ادامه خواهد داشت و بیشتر کمک‌ها از طریق راه لاجورد به افغانستان ارسال خواهد شد.

به گفته مسوولان صحت هرات با استفاده از این کمک‌ها یک آزمایشگاه کرونا در بند تورغندی درولسوالی رباط‌ سنگی فعال شده است.

محمد آصف کبیرمعاون ریاست صحت عامه هرات میگوید؛ پس از این در کنار باشنده گان شماری از ولسوالی های شمالی هرات، مسافرانی که قصد سفر به ترکمنستان را داشته باشند، در این آزمایشگاه آزمایش ویروس کرونا می شوند.

شماری از باشنده گان ولسوالی رباط سنگی و بندر تورغندی هرات می گویند: که در ماه های پسین شمار زیادی از باشنده گان محل به ویروس کرونا مبتلا شدند، اما به علت نبود آزمایشگاه و امکانات صحی، آنان از این که به ویروس کرونا مبتلا شدند بی خبر ماندند.

این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که وزارت صحت پیوسته از انتشار موج دوم کویدنزده در کشور هشدار داده است.

با این‌حال در یک‌شبانه روز گذشته ۷۶ واقعه تازه کرونا در کشور ثبت شده و ده بیمار کووید ۱۹ نیز جان باخته اند. اکنون شمار مجموعی افراد مصاب به کرونا در کشور به ۳۷هزار ۳۴۵ نفر رسیده که از این میان  یک‌هزار ۳۵۴ نفرجان باخته و ۲۶هزار و ۶۹۴ تن بهبود یافته اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top