کمک های بشر دوستانه کشور ترکمنستان به مردم افغانستان

فاز اول ساخت راه آهن بندر آقینه به امتداد 13 کیلومتر گشایش یافته و مطالعات فنی بخش دوم آن آغاز شده است.

این خط آهن از سوی ترکمنستان ساخته شده و هم‌زمان بااین، عشق اباد مقداری کمک‌های بشر دوستانه خود را برای مردم افغانستان ازطریق بندهار آقینه و تورغندی فرستاده است.

درهمین حال، مسوولان محلی هرات از کمک های ترکمنستان استقبال کرده و بر گسترش روابط دوستانه دو کشور تأکید می‌کنند.

ارتباط آقینه با خط ریل بین‌المللی آسیا، گام دیگری برای گسترش روابط ترکمنستان افغانستان و ایجاد اقتصاد قاره‎ای!

مراد گلدیف یلکاپ بردی، رییس بخش فراهم آوری مادی وزارت خارجه ترکمنستان میگوید: این خط آهن از کمک های بشر دوستانه ی دولت ترکمنستان ساخته می‎شود، که امروز کار ساخت 13 کیلومتر آن به بهره برداری سپرده شد و کار بخش دوم آن نیز آغاز شده است.

گفته میشود: با آغاز کار این خط آهن، قیمت کالاها مانند قیر، نفت و گاز در افغانستان کاهش خواهد یافت.

کشورترکمنستان همچنان محموله‌های کمکی را برای مردم افغانستان از طریق بنادر تورغندی در هرات و آقینه در بلخ فرستاده است.

این کمک‌ها شامل دارو، لوازم بهداشتی، پوشاک و مواد غذائی است که یک قسمت آن به کلینک زایش‌گاه بندر تورغندی و بخش دیگر آن به دارالایتام‌های هرات و بادغیس صورت گرفته است.

مراد کلدیف یلکاپ بردی، رییس بخش فراهم آوری مادی وزارت خارجه ترکمنستان میگوید: ( ترجمه: کمک‌های که امروز اختصاص داده شده، یک قسمت آن برای زایشگاه بیست بستر شهرک تورغندی هرات که درسال 2016 از کمک‌های انسان دوستانه ترکمنستان ساخته شده است، می‌باشد و بخش دیگر آن به دارالایتام هرات و بادغیس توزیع خواهد شد.)

در همین حال مسوولان صحت عامه هرات، ابراز امیدواری می‌کنند که روند همکاری‌ها میان دو کشور بیشتر از گذشته گسترش یابد.

ترکمنستان در شمال افغانستان، از سالیان دور روابط تجاری با افغانستان داشته است.

آگاهان اقتصادی می‌گویند با توجه به پروژه‌های بزرگ انتقال گاز، راه لاجورد، ایجاد شبکه‌ی خط آهن و ایجاد ترمینال انتقال انرژی در مرز دو کشور، ترکمنستان را به یکی از شرکای بزرگ اقتصادی افغانستان مبدل کرده و این کشور در آینده حرف نخست را در مشارکت اقتصادی و بازرگانی افغانستان خواهد زد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top