کنفرانس آسیب‌شناسی اقتصادی رسانه‌های هرات

دومین همایش آسیب‌شناسی رسانه‌های محلی در هرات از سوی انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌یی افغانستان به هدف بررسی چالش‌های اقتصادی رسانه‌های محلی و ایجاد راهکار برای حل این چالش‌ها برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش علمی اقتصادی رسانه‌های محلی هرات و ارائه راهکار‌های لازم برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع اقتصادی رسانه‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی شان می‌باشد .

عبدالوهاب صدیقی استاد دانشگاه هرات و مسوول انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌یی افغانستان می‌گوید باتوجه به این که در دوسال اخیر شاهد افت شدید رسانه‌های محلی در هرات استیم خواستیم همایشی برگزار کنیم تا راهکارهای کاربردی، برای رشد اقتصاد رسانه‌ها را با تکیه بر بازار داخلی هرات بسنجیم.

آقای صدیقی افزود رسانه‌های محلی هرات شدیدا تحت شعاع رسانه‌های ملی هستند و این مسئله روی محتوا و حتی روی اقتصاد آن نیز تاثیر گذاشته است.

در این همایش دو پنل برگزار شد که در پنل اول آگاهان رسانه‌ای، استادان دانشگاه و خبرنگاران به چالش‌های رسانه‌های محلی پرداختند و در پنل دوم آگاهان امور اقتصادی و رسانه‌ای به بحث در مورد راهکارها، برای جلوگیری از سیر نزولی اقتصاد رسانه‌ها پرداختند..

در همین حال شماری از مسولان رسانه‌ها از نبود اتحاد و هم‌دیگرپذیری در بین اصحاب رسانه سخن می‌گویند.

سهیلا عرفانی مدیر مسوول رادیوی معراج از نبود اتحادیه در بین رسانه‌ها سخن گفته اضافه کرد تا زمانی وضعیت اقتصادی رسانه‌ها آسیب‌شناسی جدی نشود ومدیران رسانه‌های ما به یک نظر واحد نرسند مشکلات رسانه‌های ما حل نخواهد شد.

از سوی هم همایون نظری مسوول کمیته مصؤنیت خبرنگاران در هرات می‌گوید ما نباید به دلیل محدودیت منابع مالی و یا منابع بشری دنبال کم کردن تعداد رسانه‌های محلی باشیم بلکه باید راهکارهای دقیق برای این مشکلات جستجو کنیم.

او هم‌چنان رقابت‌های ناسالم رسانه‌ها برای جذب پیام‌های بازرگانی را حاصل نظام بازار آزاد عنوان کرد.

در همین حال سعید حقیقی آگاه امور به این باور است که رسانه‌های محلی ما برداشت درستی از وضعیت کنونی ندارند، که این خود می‌تواند یک چالش باشد رسانه‌های محلی باید همگام با شرایط در بازار رسانه‌ای خود حرکت کند و با بروز توانایی‌های خود نشان بدهند که توانایی‌های لازم را دارند و این آن‌هارا کمک می‌کند که همگام با رقبای شان در بازار کار رقابت کنند.

این در حالی‌است که در چند سال اخیر چندین نشریه چاپی و رادیو به دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت باز مانده اند.

گزارش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top