کنفرانس توریزم، برنامه ریزی شهری و مدیریت میراث فرهنگی در هرات برگزارشد

در این کنفرانس روی طرح مشخصی بحث صورت گرفته که چگونه بتوانند از فروپاشی آبده های تاریخی جلوگیری کرده و جاذبه های توریستی هرات را برجسته بسازند. مقامهای دولتی، مهمانان خارجی و داخلی و همچنان کارشناسان امور فرهنگی در این زمینه نظریات مشخصی را برای چگونگی مدیریت آبده ها و ساحات تاریخی هرات ارائه نمودند، که قرار است نتیجه این کنفرانس به ریاست جمهوری پیشکش شود.

مقام های دولتی، کارشناسان امور فرهنگی و مهمانان خارجی اینجا گردهم آمده اند و چگونگی حفظ میراث های فرهنگی هرات را به بحث گرفته اند.

آبده­های تاریخی این ولایت که هر روزه درحال فروپاشی است و از نگاه توریستی اخیرا کمرنگ شده است.

حالا بحث پیرامون اینکه چه کارهای مهمی به منظور حفظ اصالت تاریخی این ولایت و برجسته ساختن جاذبه­های توریستی آن می­توان انجام داد دور این میز ادامه دارد.

این برنامه به ابتکار اداره محلی هرات راه اندازی شده  و مهمانانی از کشورهای ایتالیا و آلمان هم در این کنفرانس حضور دارند.

کارشناسان مسایل فرهنگی از بی توجهی حکومت به حفظ آبده­های تاریخی این ولایت انتقاد کرده میگویند، طی چند دهه اخیر براثر بی توجهی حکومت­ها و عدم جلوگیری از ساخت وسازهای نو در کنار آبده­های تاریخی باعث شده است، که این شهرباستانی جاذبه­های توریستی خویش را از دست بدهد.

ابعاد مختلف چگونگی حفظ میراث فرهنگی هرات در این کنفرانس به بحث گرفته شد.

مقام­های وزارت­های توریزم و اطلاعات وفرهنگ و همچنان مقام­های محلی هرات تمام نظریات و پیشنهادات شرکت­ کننده­های داخلی وخارجی را یاد داشت کرده اند.

قرار است نتیجه این کنفرانس در یک طرح جامع وکامل به ریاست جمهوری پیشکش شود.

در هرات بیش از ۸۰۰ آبده و ساحات تاریخی ثبت اداره­های مربوط است، اما بیشتر این آبده­های تاریخی به دلیل بی توجهی حکومت ازهم پاشیده است.

حالا تمام تلاش­ها بر این است که تیم مجهز وقوی به خاطر حفظ این آبده­ها ایجاد شود، تا جاذبه­های توریستی این ولایت را دوباره احیا کند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top