گرامیداشت ازیک صد مین سالروز استقلال کشور با حضور وزیر حج و اوقاف و علمای حوزه غرب در هرات

شماری از عالمان دین در هرات، در مراسمی به مناسبت گرامیداشت از یکصدمین سالروز استقلال افغانستان گردهم آمدند.

وزیر حج واوقاف افغانستان که به منظور اشتراک در این برنامه به هرات آمده است، میگوید؛ این وزارت در یکماه پیش رو یکصد برنامه اسلامی را به مناسبت سالروز استقلال افغانستان و وصلح سراسری در سطح کشور برگزار خواهد کرد.

وزیر حج واوقاف همچنان تاکید دارد که عالمان دین در یک برنامه هماهنگ سعی دارند، تا در تمام منابر ومساجد در زمیه برقراری صلح میان طرف های درگیر جنگ موعظه نمایند ونقش شانرا در این راستا ایفا نمایند.

صد ها تن ازعالمان دینی وطلاب مدارس دینی در ولایت هرات امروز دورهم آمدند و یکصدمین سالروز استقلال افغانستان  را تجلیل کردند.

وزیر حج واوقاف کشور که در این مراسم حضور داشت تاکید نمود، که عالمان دین مکلفیت دارند، تا در زمینه ی وطن پرستی واستقلال وحرمت بر نماد های ملی کشور نقش شانرا ایفا نماند.

وی تاکید نمود که وزارت حج واوقاف افغانستان از آغاز تا ختم ماه اسد یکصد برنامه اسلامی را که شامل همایش ها، مسابقات حفظ وتلاوت قراآن کریم وسخنرانی است در سطح کشور برگزار نماید.

شماری ازعالمان دینی از رهبران سیاسی کشور میخواهند که در زمینه منافع ملی، تاریخ و استقلال کشور در یک صف واحد قرار گیرند.

رئیس شورای علمای زون غرب کشور تاکید دارد، که اختلافات سیاسی وسلیقه ای نباید باعث نفاق میان شهروندان افغانستان شود.

از سوی هم وزیر حج و اوقاف کشور، از تمام گروه های در حال جنگ در افغانستان میخواهند، که به حرمت عید سعید قربان و یکصدمین سالروز استقلال کشور دست از جنگ بکشند وصلح نمایند.

بگفته او، عالمان دین رهبران مذهبی در کشور هستند ومیتوانند نقش  تاثیر گذاری را در برقرار صلح میان طرف های درگیر در افغانستان ایفا نمایند.

رئیس جمهور غنی به وزارت حج واوقاف کشور وعده سپرده است، که بمناسبت یکصدمین سالروز استقلال کشور یکصد مسجد را در شهرهای مختلف افغانستان ایجاد خواهد کرد.

در همین حال برخی ازباشنده گان هرات از حکومت میخواهند، که از سالروز استقلال کشور در مبارزات انتخاباتی شان استفاده سو نه نمایند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top