گرامیداشت از قیام جهانی بیلیونی علیه خشونت در برابر زنان در هرات

مراسمی به منظور گرامیداشت از قیام جهانی بیلیونی در مورد مبارزه با خشونت در برابر زنان در هرات برگزار شد، مسئوولان این برنامه می گویند، که هدف شان هم صدا ساختن زنان در برابر خشونت ها و ناعدالتی ها علیه خانم ها است. از سوی دیگر شماری از زنان می گویند، که خشونت ها در هرات نگران کننده است و عاملان آن به راحتی از قانون فرار می کنند.

قیام در برابر خشونت ها علیه زنان و پیگرد عاملان این خشونت ها، به مناسبت قیام جهانی بیلیونی در برابر خشونت ها و نا برابری ها علیه زنان، برنامه ایست که از سوی شبکه زنان افغان در هرات برگزار شده است.

حسینه نیک زاد مسئوول این نهاد می گوید، که هدف شان هم صدا ساختن زنان در برابر نابسامانی های که امنیت جانی وروانی زنان را تهدید میکنند میباشد.

از سوی دیگر شماری از زنان از آنچه افزایش خشونت ها در برابر زنان در هرات می خوانند، نگران هستند.

آنان می گویند: وضعیت برخی زنانی که مورد خشونت قرار می گیرند، تکان دهنده است و دولت باید عاملان این خشونت ها را شناسایی و به قانون بسپارند.

این زنان برگزاری برنامه بزرگداشت از قیام جهانی بیلیونی در برابر خشونت علیه زنان را تاثیرگذار می خوانند، اما تاکید میکنند که باید خود زنان برای از میان برداشتن این خشونت ها دست به کار شوند.

در همین حال مسئوولان در اداره سارنوالی استیناف هرات از کاهش آمار خشونت علیه زنان نسبت به سال پار خبر می دهند.

عبدالحق احمدی رئیس این اداره می گوید: امسال بیش از ۲ صد قضیه مربوط به خشونت علیه زنان از سوی این اداره بررسی شده و عاملان بیشتر این خشونت ها به زندان افتاده اند.

خشونت در برابر زنان در هرات همواره نگران کننده بوده است، تنها در یک ماه اخیر نزدیک به ده زن در هرات به قتل رسیده اند و چند تن دیگر هم خودکشی کردند، که دلیل این خشونت ها بیشتر جنجال های خانوادگی خوانده می شود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top