گرامی داشت از 28 اسد نود وهفتمین سالروز استقلال کشور در نیمروز

از نود و هفتمین سال‌روز استرداد استقلال کشور در ولایت نیمروز تجلیل شد. شاه امان الله خان، ٩٤ سال پیش در چنین روزی، استقلال افغانستان را از امپراتوری بریتانیا گرفت.

درنیمروز مراسم تجلیل از نود وهفتمین سالروز استقلال کشور با حضور انجینیر محمد سمیع والی نیمروز، روسای دوایر نظامی و ملکی، اعضای شورای ولایتی، علمای کرام، متنفذین و سران اقوام، زنان،جامعه مدنی و جوانان آن ولایت برگذار شده بود.IMG_8859

والی نیمروز در سخنرانی اش گفت: افغانستانن دوباره مورد حملات و دسایس دشمنان دین و ترقی قرار گرفته است اما مردم و نیروهای امنیتی کشور، آمادگی هر گونه ایثار و فداکاری را در سرتاسر کشور داشته و دارند و به هیچ کسی اجازه نمیدهند، تا این کشور را به خراب و جنگ های گذشته برگرداند.

وی: در گوشه ی از سخنان اش از مردم خواست تا برای بیگانه گان اجازه ندهند، تا آرامش مردم افغانستان را برهم بزنند و با تلاش و تحصیل برای رشد و انکشاف افغانستان گام بردارند.

والی نیمروز تاکید نمود که مردم افغانستان یک ملت پر افتخار است که با وحدت و همدلی همیشه در مقابل استعمار گران دوشا دوش همدیگر جنگیده اند و درس عبرت برای آنانیکه خیال اشغال افغانستان را در سر میپروراندند داده اند.

انجیینیر محمد سمیع والی نیمروز: جان فشانی نیروهای امنیتی کشور را در سنگرهای نبرد، به نیکی یاد نموده و آنان را قهرمانان آزادی خطاب نمود.

ملت افغانستان  سه بار جنگ های  شدیدی را با انگلیس ها انجام دادند، اولین جنگ افغان _ انگلیس در بین  سالهای  1839 _ 1842  بود که این جنگ توسط غازی محمد اکبرخان به نفع افغانها به پیروزی رسید و قشون امپراتوری همان وقت انگلیس شکست خورد.

جنگ دوم افغان انگلیس در بین سال های 1878 – 1880 میلادی رخ داد که آنهم به نفع افغان ها تمام شد.

و جنگ سوم افغان – انگلیس هم در ششم ماه می سال 1919 آغاز و در ماه اگست این سال پایان یافت، که منتج به استرداد استقلال افغانستان شد.

در 28 اسد سال 1298  که مصادف است با 19 اگست سال 1919 میلادی انگلیس ها مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شدند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top