گرد همایی عالمان دین در مورد کودکان وازدواج های پیش ازوقت در هرات

ازداوج های پیش از وقت در کشور هنوزهم از چالش­های عمده به شما می رود. برای جلوگیری از این گونه ازدواج ها، کنفرانس دو روزه علمی با اشتراک ده ها تن از عالمان دینی حوزه غرب کشور در هرات برگزار شده است. قرار است این عالمان دین بیانه ای مشترکی را به منظور جلوگیری از ازدواج های زیر سن منتشر کنند. شماری از این عالمان دینی، ازدواج کودکان را خلاف دین اسلام می خوانند و به مبارزه جدی با این پدیده تاکید می ورزند.

ازدواج­های زیرسن و پیش از وقت، همواره عامل خیلی از خشونت­ها و کشمکش­ها در خانواده­ها بوده است.

از سوی هم این­گونه ازدواج­ها، عامل عمده­ای مرگ و میر مادران و نوزدان در هنگام ولادت­ها خوانده می­شود.

اما این بار عالمان دینی حوزه غرب کشور تصمیم به مبارزه با این پدیده گرفته اند. این عالمان دین در این کنفرانس دو روزه در هرات گردهم آمده و ازدواج­های پیش از وقت را خلاف آموزه های دین اسلام می­خوانند.

این کنفرانس از سوی وزارت کارو امور اجتماعی، شهداء و معلولان برگزار شده است و عالمان دین در این برنامه، روی چگونگی مبارزه با ازدواج کودکان بحث و گفتگو می کنند.

براساس گفته ها 46درصد از ازدواج­ها در کشور ازدواج زیر سن بوده و بیشتر این­گونه ازدواج­ها در حوزه غرب کشور صورت می­گیرد.

در همین حال شماری از عالمان دینی می­گویند: ازدواج­های پیش از وقت باعث نقص حقوق کودکان می­شود و این موضوع از منظر جایگاه اسلام جایز نیست.

عبدالواحد عاصمی رئیس اداره ی ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات: دلیل این­گونه ازدواج­ها را بی خبری مردم از مسایل دین اسلام می خوانند.

26 درصد از بانوانی که هنگام ولادت در کشور جان خودرا از دست می­دهند، پیش از رسیدن به سن قانونی ازدواج کرده اند.

اینجا در هرات هم این مسئله نگران کننده خوانده شده و دلیل اصلی ازدواج های زیر سن و پیش از وقت، فقر اقتصادی و عنعنات ناپسند در جامعه عنوان میگردد.

اما آنچه همیشه نگران کننده بوده، این است که این ازدواج­ها بیشتر خشوت و مشکلات به­باور آورده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top