گسترش حملات هوائی به منظور سرکوب مخالفان مسلح دولت، در حوزه غرب کشور

مقام‌های امنیتی در حوزه غرب از حملات گسترده هوائی و زمینی بر طالبان مسلح طی سال روان خبر میدهند.

قوماندان قول اردوی 207 ظفر میگوید: دراین عملیات ها که به منظور پاکسازی مناطق مختلف ولایات حوزه ی غرب، از وجود طالبان مسلح راه اندازی شد، تلفات سنگینی بر مخالفان مسلح دولت وارد گردیده و مناطق زیادی از جود طالبان پاکسازی شده است.

جنرال نورالله قادری قوماندان قول اردوی 207 ظفر میگوید: از اول سال روان حملات هوائی را به حمایت از نیروهای زمینی در راه اندازی عملیات های نظامی آغاز کرده اند، که در موفقیت نیروهای نظامی موثر واقع شده است.

وی افزود: در برخی از این عملیات ها نیروهای خارجی نیز درکنار نیروهای افغان اشتراک داشته اند.

این مقام ارشد امنیتی در حوزه غرب تاکید دارد، که در ناامنی های که در کشور وجود دارد، استخبارات خارجی و بیرونی ها نقش دارند و نیروهای امنیتی افغان تلاش میکنند، تا جلو هرگونه فعالیت شبکه های تروریستی و استخباراتی را در حوزه غرب بگیرند.

گسترش حملات هوائی و عملیات‌های تصفیه ‌ای در حوزه غرب کشور، امید و اعتماد مردم را نسبت به نیروهای امنیتی بیشتر ساخته، اما باشنده گان این حوزه تاکید دارند که نیروهای امنیتی نباید به راه اندازی عملیات های کوتاه مدت اکتفا نمایند.

شماری از باشنده گان حوزه غرب میگویند: اگر برای تامین امنیتی دایمی در مناطق پاکسازی شده نیروهای امنیتی مستقر نشوند، پس از ختم عملیات مخالفان مسلح دولت دوباره برگشته و به فعالیت های ضد دولتی شان، ادامه میدهند.

توجه به حفظ جان مردم ملکی و غیر نظامی یکی دیگر از خواسته های باشنده گان حوزه غرب میباشد.

درهمین حال قوماندان قول اردوی 207 ظفر قوت های هوائی نهایت تلاش خودرا میکنند، تا در نتیجه ی حملات هوائی به غیر نظامیان آسیبی نرسد.

او میگوید: حملات هوائی به حمایت از نیروهای زمینی، موثریت خاصی دارد و میتواند، ضربه ی محکمی بر محلات تجمع طالبان مسلح وارد نماید.

از سوی هم شماری از باشنده گان ولایت فراه میگویند، که تعداد زیادی از صدها خانوده ی که در اثر جنگ ها از ولسوالی های مختلف آن ولایت بی‌جا شده بودند، پس از عملیات نیروهای مشترک افغان با کمک کماندوها و نیروهای هوایی، دوباره به مناطق خود اصلی شان بازگشته‌اند.

این درحالیست که مقام های امنیتی حوزه غرب تاکید دارند، که طی سال روان در نتیجه ی حملات هوائی و عملیات های زمینی به طالبان مسلح تلفات سنگینی وارد شده است و افراد این گروه دیگر توانائی رویارویی با نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top