گشایش اولین نمایشگاه تجارتی افغانستان و هندوستان در هرات

اولین نمایشگاه مشترک دو روزه محصولات افغانستان و هند در هرات امروز برگزار شد. مسوولان اتاق تجارت و صنایع هرات می گویند که در این نمایشگاه 67 کمپنی شرکت کرده است که 57 غرفه آن محصولات تولیدی و صنایع دستی افغانستان و در ده غرفه دیگر تولیدات هندی به نمایش گذاشته شده است. صنایع دستی، ماشین آلات زراعتی، تکنالوژی معلوماتی، تولیدات پلاستیکی، صنایع فولادی و سنگی و لوازم برقی ازجمله محصولاتی بود که از سوی تاجران هندی و افغانی به نمایش در آمد.

برای اولین بار نمایشگاه مشترک هندوستان وافغانستان درولایت هرات راه اندازی گردید. مسئولان اتاق تجارت و صنایع هرات برگزاری این نمایشگاه را برای بازاریابی محصولات دو کشور موثر می دانند.11046843_10205839720134235_7711952755514731476_n

مسوولان برگزاری این نمایشگاه می گویند: این برای نخستین بار است که نزدیک به 2 هزار تجارت پيشه از ولايات زون غرب در یک نمایشگاه شركت می نمايند.

گفته میشود: در این نمایشگاه صدها تن از تجار و متشبثین بخش خصوصی هر دو کشور شرکت کرده اند که در کنار شرکت های تجارتی، شركت های مخابراتی و بيمه نيز در اين نمايشگاه شركت کرده اند.

تاجران و مسئولان اتاق های تجارت هر دو کشور، برگزاری این نمایشگاه را برای تقویت سرمایه گذاری در افغانستان و هند مفید میدانند.

رییس اتاق تجارت وصنایع ولایت هرات هدف اين نمايشگاه را توسعه همكاری های اقتصادی بین دوکشور اعلام کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه از اهميت زیاد اقتصادی برخوردار است.

سعد خطیبی می گوید: در این نمایشگاه 67 شركت افغان وهندی شركت کرده اند تا توانمندی های اقتصادی خود را معرفی نمايند.

ازسوی هم شماری از تاجران و صادرکننده گان محصولات داخلی به خارج ازافغانستان ابراز امیدواری میکنند، که محصولات و صنایع دستی افغانستان هم در کشورهای دیگر بخصوص در هند به نمایش درآید.

آنان میگویند: مشکلی که هنوز هم صادرات افغانستان را در بازارهای بین المللی با چالش جدی مواجه کرده این است که برای تولیدات ارگانیک و محصولات زراعتی در کشور هنوز هم تصدیق کیفیت وجود ندارد.

درهمین حال: ویراج سینها معاون سفیر هندوستان در کابل که به منظور راه اندازی این نمایشگاه به هرات آمده است می گوید: که آنان روابط سیاسی کشورهای افغانستان وهندوستان بیشتر از همیشه خوب بوده و کشورش تلاش میکند تا رابطه اقتصای خوبی را نیز با افغانستان برقرار نماید.

همچنان مسئولان محلی هرات با استقبال از برگزاری این نمایشگاه میگویند: برگزاری این نمایشگاه فرصتی را مساعد می سازد تا تاجران هر دو کشور توانمندی های اقتصادی خود را تبادله نمایند.

اصیل الدین جامی سرپرست مقام ولایت هرات میگوید: در کنار این 57 شركت داخلی نيز تولیدات خود را در معرض نمایش قرار می دهند و در جريان دو روز که نمایشگاه برگزار است، 300 نشست مشترک بين تاجران دو كشور برگزار می شود.

درهمین حال گفته میشود: که طی سال روان صادرات محصولات حوزه غرب به خارج ازافغانستان رشد چشمگیری داشته است و به گفته ی تاجران اگر دولت ازاین روند حمایت بیشتری نماید، آنان حاضراند تا صادرات شان را به تمام کشورهای اروپا، آمریکا و آسیا گسترش دهند.

اداره محلی و بخش خصوصی ولایت هرات علاقمند گسترش روابط اقتصادی با هندوستان هستند و میگویند: صنایع دستی، ماشین آلات زراعتی، تکنالوژی معلوماتی، تولیدات پلاستیکی، صنایع فولادی و سنگی و لوازم برقی ازجمله محصولاتی است که در اولین نمایشگاه مشترک افغانستان و هند در هرات از سوی تاجران هندی و افغانی به نمایش گذاشته شده است.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top