گشایش سومین کنفرانس گفتگوهای امنیتی هرات

سومین ” کنفرانس بین المللی گفتگوهای امنیتی هرات”  روز شنبه از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات گشایش یافت.

در این کنفرانس مقام های ارشد دولتی و امنیتی افغانستان به همراه شماری از کارشناسان ، محققان و نخبه های سیاسی 25 کشور جهان اشتراک کرده اند.

داوود مراديان رييس انستيتوت مطالعات استراتژيك افغانستان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت که هدف از برگزاری این نشست ایجاد یک مکان واحد برای تبادل نظر و دریافت راه کارهای درست به منظور تامین امنیت منطقه و جهان میباشد.

آقای مرادیان میگوید نتیجه این گونه نشستهای بین المللی در کوتاه مدت عملی نشده بلکه در مدت زمان طولانی تر تطبیق خواهد شد.

بنا به اظهارات وی در این کنفرانس بین المللی نماینده گان کشورهای پاکستان، ایران، هندوستان، ترکیه ، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیستان، بریتانیا، آمریکا و غیره اشتراک نمودند.

بنا به اظهارات وی در این نشست که تا عصر روز یکشنبه طول خواهد کشید نمایندگان کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و آمریکا روی موضوع امنیت بحث خواهند کرد.

در این کنفرانس داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهور کرزی گفت که موضوعاتی که در این کنفرانس مدنظر گرفته شده سه بعد اساسی دارد.

بعد اول روی مسائل امنیتی جهانی، دوم امنیت منطقه و سوم موضوعات امنیتی افغانستان میباشد.

آقای اسپنتا اظهار امیدواری کرد که نتیجه این گونه نشستها به زودی در بهتر شدن اوضاع امنیتی افغانستان، منطقه و جهان اثر گذار باشد.

از طرف دیگر سید فضل الله وحیدی والی هرات نیز ، این کنفرانس را بدلیل بومی بودن ان برای ایجاد امنیت در افغانستان موثر دانست.

والی هرات میگوید برگزاری این گونه نشستها در کاهش خشونتها، مبارزه با تروریزم، رشد اقتصاد و بلندرفتن سطح توانمندیهای نیروهای امنیتی تاثیر گذار خواهد بود.

با این حال جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان که در این کنفرانس ملی اشتراک نموده است میگوید که برگزاری این گونه نشستهای میتواند در ساختن یک پلان امنیتی درست و اساسی در کشور کمک نماید.

او همچنان گفت که تبادل تجارب و نظریه های اشتراک کننده گان این کنفرانس راه کار اساسی را برای ریشه کن نمودن تروریزم در افغانستان درقبال دارد.

اما آگاهان امور بر این باورند که این کنفرانس در پایان نتایج مشخصی را بدنبال نخواهد داشت بلکه در دراز مدت میتواند برای تحکیم امنیت و آوردن ثبات تاثیر گذار باشد.

این در حالیست که مسولان برگزار کننده این کنفرانس میگویند که نتیجه این کنفرانس در چند سال آینده که قرار است مراحل بعدی آن نیز برگزار گردد واضح و روشن خواهد شد.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top