گشایش پروژه‌ای تاپی و سه پروژه‌ای دیگر در هرات

پروژه‌ای تاپی، تاپ، خط‌آهن و فایبرنوری ظهر امروز با حضور مقام‌های بلندرتبه‌ای چهار کشور عضو، در ولایت هرات گشایش یافت.

رییس جمهور غنی از اولین سخنرانان این مراسم بود و در سخنان گفت که پروژه تاپی با آنکه از چهار ولایت حوزه غرب می‌گذرد، اما نفع این پروژه مربوط به کُل مردم افغانستان است.

آقای غنی افزود مردم هرات امروز پیام احیای مجدد را به مردم افغانستان داده اند و هرات دوباره شاه‌راه آسیا خواهد شد.

رییس جمهور غنی در ادامه‌ای صحبت‌های خود افزود که این پروژه بر علاوه‌ای اینکه برق و گاز میاورد، برای صدها تن زمینه‌ای کار را نیز فراهم می‌سازد.

آقای غنی تاکید نمود که به‌خاطر عملی سازی این پروژه هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

از سوی‌هم قربان قلی بردی محمداُف رییس جمهوری ترکمنستان در ابتدای صحبت خود از مردم افغانستان به‌خاطر اشتراک در جشن گشایش تاپی سپاسگزاری کرد و افزود که امروز یک روز تاریخی و سرنوشت‌ساز برای مردم افغانستان است.

رییس جمهوری ترکمنستان در ادامه‌ای صحبت‌های خود افزود که این پروژه تاثیرات مثبت برای هر چهار کشور خواهد داشت و این پروژه باعث مستحکم‌تر شدن روابط سیاسی کشور‌های منطقه در سطح بین‌المللی خواهد شد.

وی روابط ترکمنستان با همسایگان‌اش را نیک خواند و افزود ترکمنستان نزدیک‌ترین دوست، برادر و همسایه‌ای شما است و با همسایگان خود روابط برادرانه دارد.

از سوی‌هم شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفت که این پروژه سراسر فایده است و پاکستان متعهد می‌باشد و از تمام امکانات به‌خاطر تسریع روند این پروژه استفاده خواهد کرد.

آقای عباسی افزود که پروژه‌ای تاپی تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی را به وجود خواهد آورد.

در همین‌حال مبشر جواد اکبر وزیر دولت هند در امور روابط خارجی، تاپی را برای بهبود وضعیت امنیتی افغانستان و تامین صلح در این کشور موثر می‌داند.

او گفت مردم افغانستان به تنهایی در برابر تروریزم مبارزه می‌کنند و باید کشورهای منطقه به گونه‌ای مشترک با تهدیدهای مشترک مبارزه کنند.

در ختم این برنامه، مراسم گشایش پروژه‌ای تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط‌آهن در حضور مقام‌های بلندپایه‌ای هر چهار کشور گشایش یافت.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top