یک مرکز جمع آوری شیر در ولسوالی زنده جان هرات افتتاح وبه بهره برداری رسید

یک مرکز جمع آوری شیر در ولسوالی زنده جان هرات افتتاح  وبه بهره برداری رسید. این مرکز به هزینه پنجصد هزار دالر از سوی دفتر کار – د – اف یا رشد زراعت و انکشاف روستا دراین ولسوالی ساخته شده است. روزانه حدود پنج هزار لیتر شیر در این مرکز جمع آوری شده و به شرکت های مختلف به فروش میرسد. مالداران در ولسوالی زنده جان هرات نیز از ایجاد مرکز جمع آوری لبنیات خوشبین هستند.

در روستای شکیبان ولسوالی زنده جان در ۴۰ کیلومتری غرب شهر هرات، جاییکه صدها خانواده مصروف مالداری هستند، روزانه حدود ۵ هزار لیترشیر تولید میکنند.

مرکز جمع آوری لبنیات در این روستا تازه ایجادشده و حالا مالداران برای فروش محصولات حیوانی دغدغه ای ندارند.

این مرکز به هزینه ۵ صدهزار دالر از سوی دفتر کار – دی – اف به همکاری ریاست زراعت و انکشاف دهات هرات ساخته شده است.

پیش از این مالداران در این ولسوالی محصولات حیوانی را به گونه سنتی در بازار به قیمت ارزان به فروش می رساندند، حالا با ایجاد این مرکز تمام شیرتولید شده دراین روستا به این مرکز آورده می شود و به گونه پروسس شده به بازار عرضه می گردد.

مسئوولان محلی میگویند: این برنامه باعث انکشاف زراعت ورشد اقتصاد خانواده ها خواهد شد.

با این حال باشندگان محل و مالداران دراین قریه از ایجاد مرکز جمع آوری شیر دراین ولسوالی خوشبین اند.

آنها می گویند: تمام شیرتولید شده دراین قریه به قیمت مناسب به فروش می رسد و از فاسد شدن آن نیز جلوگیری می گردد.

این مرکز در دو بخش، جمع آوری شیر و کلینیک حیوانی ساخته شده است، شیر که در این قریه تولید می شود، کاملا در این مرکز خریداری شده و به کمپنی های مختلف به فروش میرسد.

از طرفی هم حیوانات که نیاز به دارو و واکسین داشته باشند دراین مرکز تداوی خواهند شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top