یک گروه از دختران جوان درولایت هرات، چندین آپلیکیشن مبایل را ساختند

درسال‎های اخیر هرات شاهد پیشترفت جوانان به خصوص دختران در بخش‎های تکنالوژی بوده‎است و از همین رو گروهى از دختران درهرات برای نخستين بارکوشش‎های را بخاطر ایجاد برنامه‎های کامیپوتری و اپلیکیشن‎های موبایل روی دست گرفته‎اند.

این دختران میگویند، تاکنون بیشتر از20 اپلیکشن، گیم  واستیکر شبکه های اجتماعی را برای کامپیوتر ومبایل ساخته اند و بتازه گی چندین اپلیکشن مبایل اندوروید، در بخش رهنمائی افغانستان شناسی برای توریست ها، رهنمائی تحصیلی برای پشت کانکوری ها و رهنمایی ترافیک برای عام مردم را ساختند.

فرشته عباسی، سازنده اپلیکشن رهنمائی تحصیلی است، میگوید: آپلیکشنی را برای پشت کنکوری ها و متقاضیان رشته های تحصیلی ساخته است، تا جدیدالشمولان نهاد های تحصیلات عالی بتوانند، به راحتی رشته های مورد علاقه ی شان ار از این طریق پیدا نموده و در زمان امتحان در انتخاب شان سنجیده عمل نمایند.

همچنان منیره حسین زاده  سازنده یکی دیگر از دخترانی است که اپلیکشن رهنمای افغانستان را برای توریست ها ساخته است.

او میگوید: توریستان و جهان گردانی که به ولایات مختلف افغانستان سفر میکنند، میتوانند با استفاده از این نرافزار اماکن تاریخی، مناطق تفریحی، رستورانت ها، هتل ها مراکز تحصیلی و دیگر مناطق مورد علاقه ی شان را به راحتی پیدا نموده و یا ترایخچه ی آن را مطالعه نمایند.

این دختران تاکید دارند، که آنان توانمندی ساخت نرم افزارها وآپلیکیشن های گوناگون را دارند، اما نبود منابع مالی وعدم توجه و تشویق دولت آنان را مایوس ساخته است.

ازسوی دیگر مسئولان این مرکزآموزشی تاکید میورزند که بیشتر این برنامه ها ازخلاقیت خود دختران است واین دختران قادر هستند، وب سایت، استیکرشبکه های اجتماعی وهرگونه گیم را نیز بسازند.

عالم دانشیار استاد و رهنمائی این گروه میگوید: یکی از اپلیکیشن های که از سوی این دختران ساخته شده ” راهنمایی افغانستان” است، که اتباع خارجی باداشتن این اپلیکیشن میتوانند، بدون کدام راهنما اماکن و مناطق مختلف افغانستان را پیدا کنند.

درهمین حال مسئولان اداره ی اطلاعات وفرهنگ هرات میگویند: درجریان کارخلاقانه ی این دختران هستند و در قسمت ارائه ی معلومات آن هارا تا حد ممکن یاری رسانیده اند.

نور احمد کریمی آمر اطلاعات، اداره ی اطلاعات وفرهنگ هرات تاکید دارد که در آینده نیز تلاش میکنند، تا کسانی را که طرح و برنامه های اینچنینی داشته باشند، حمایت و پشتیبانی نماید.

هم اکنون نزدیک به 40 تن از دختران که شماری از آنان دانشجویان رشته کمپوتر ساینس وشماری نیز دانش آموزان مکتب هستند، مصروف اموزش برنامه های مختلف کامپیوتر و مبایل در بخش تکنالوژی هستند.

اين دختران میگويند که درتلاش بازتاب چهره متفاوت از زنان افغان در سطح جهان هستند و بازتاب توانمندسازی زنان در بخش ساخت برنامه های مختلف کامپوتر ومبایل، از اهداف کاری  شان مى باشد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top