نگرانی از غصب زمین های دولتی و شخصی در ولایت هرات

در حالیکه گفته میشود طی سال های اخیر هزاران جریب زمین دولتی در هرات از سوی زورمندان، متنفذان و بزرگان قومی با همکاری برخی از مسوولان دولتی غصب شده است، اما روند غصب زمین های شخصی ومردمی هنوز هم در هرات سیر صعودی داشته که روز بروز نگرانی های مردم را در این باره بیشتر می کند. به تازه گی اعضای یک خانواده در هرات ادعا میکنند که ده جریب زمین میراثی شان توسط زورمند غصب شده و حکومت محلی هیچگونه همکاری را به منظور جلوگیری از غصب زمین های شان انجام نداده است.

پس از فروپاشی حکومت طالبان غصب زمین های دولتی از سوی زورمندان به یک چالش بزرگ مبدل شده است. بربنیاد آمارهای نشر شده، همین اکنون بیشتر از چهار میلیون جریب زمین دولتی از سوی زمین خواران زورمند درسراسر افغانستان غصب شده اند.DSC06220

درهرات نیز باآنکه مقامهای محلی همواره از مبارزه و واپس گیری زمین های دولتی و شخصی از دست زورمندان سخن گفته اند، اما به تازه گی اعضای یک خانواده ادعا میکنند، که از مجموع اراضی شصت جریب زمین مورثی شان، ده ها جریب آن توسط زورمندان غصب گردیده است ودولت همچنان دراین مورد هیچگونه توجهی نداشته است.

سید عبدالقدوس مسکونه ناحیه اول هرات که بزرگ این خانواده است میگوید: طی 8 ماه گذشته دها تن از زورمندان بالای زمین های شخصی شان هجوم آورده و یکی پی دیگری به غصب این زمین ها اقدام کرده اند.

وی میگوید: با اینکه آنها با قباله ی شرعی شان که از سال 1338 میباشد، بار، بار به ادارات مربوطه محلی هرات مراجعه کردند، اما هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از غصب زمین های شان از سوی اداره محلی هرات صورت نگرفته است.

اعضای این خانواده میگویند: با اینکه محکمه هرات پس از برسی اسناد شان، حکم به تعلیق درآمدن کارساخت وساز غاصبین بالای زمین های شان را داده است، اما غاصبین همچنان در ساخت وساز بالای های زمین های غصب شده آنها ادامه میدهند.

آنان مدعی اند که غاصبین زمین شبانگاه ها قسمت های از زمین های شان را به زور به تصرف خود، درآورده و کارساختمانی را بالای آن انجام میدهند.

این افراد از دولت مرکزی میخواهند تا هیئت حقیقت یابی را به منظور بررسی این قضیه به هرات بفرستد، تا این قضیه بصورت عادلانه بررسی گردد.

درهمین حال قاضی عبدالغفار زبیر رئیس محاکم هرات میگوید: قضایای غصب زمین تلاش میگردد، تا به محکمه نرسد و هرگاه موردی که محول محکمه گردیده است، با جدیت کامل مورد بررسی قرار گرفته و عدالت به اجرا گذاشته شده است.

وی تایید میکند که غاصبین زمین درهرات با حمایت برخی از مامورین دولتی برخوردار اند و با پشتیبانی آنان دست به غصب زمین های دولتی و شخصی میزنند.

رئیس محاکم هرات میگوید: دوسیه این خانواده در محکمه تحت بررسی قرار دارد و حکم به تعلیق درآمدن کار بالای زمین های آنها از سوی محکمه ولایت هرات صادر گردیده است.

از سوی هم محمد آصف رحیمی والی هرات میگوید: اداره محلی به جریان این قضیه قرار دارد و به معاونیت ولایت وظیفه سپرده شده است تا این موضوع را بصورت جدی پیگیر نماید.

همچنان عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات میگوید: که نیروهای پولیس آماده گی هر نوع مبارزه با مافیا، زورمندان وغاصبین زمین را دارند و آنها را به جدیت مورد پیگرد قرارداده و به ارگانهای عدلی وقضایی میسپارند.

درهمین حال شماری از آگاهان امور میگویند: با آن که اداره قضایایی دولت حافظ منافع دولت بوده و مسوولیت دعوی و بازپس‌گیری زمین‌های دولتی و شخصی را به دوش دارد، اما نفوذ شماری از مقامهای پلند پایه حکومتی، بزرگان قوم و اربابان قدرت باعث شده است تا طی نزدیک به یک ونیم دهه ی گذشته هزارن جریب زمین دولتی و غیر دولتی توسط مافیای زمین خوار غصب و تبدیل به ساحات تجارتی، مارکیت ها و اماکن رهایشی گردیده است.

با باور آنان: هرچند اقدام های برای استرداد زمین های غصب شده در هرات از سوی مقام های محلی درگذشته نیز صورت گرفته اما به تناسب زمین های غصب شده بسیار سطحی بوده و چندان کارساز نیست، زیرا غاصبان اصلی و قدرتمند که هزارها جریب زمین دولتی را غصب کرده اند هنوزهم مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top