وزارت انرژی و آب کشور ختم مرحله ی اصلی پروژه بند سلما را اعلام کرد

مسئولان وزارت انرژی وآب کشور از ختم مرحله اصلی بند سلما خبرمیدهند.

 وزیر انرژی و آب کشور که روزگذشته به منظور بازدید از روند کاری این پروژه ی بزرگ زیربنای به ولسوالی چشت شریف هرات سفرکرده است میگوید: درحال حاضر کار این بند در سه بخش تکمیل و در حدود 67 میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

از سوی هم مسئولان امنیتی میگویند: امنیت بند سلمارا به گونه جدی تامین کرده اند و هیچگونه ناامنی متوجه این بند نمیباشد.DSC08913

بند سلما در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد، که با تکمیل شدن آن ۴۲میگاوات برق تولید و درحدود 80 هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد.

اکنون مقامهای وزارت انرژی وآب کشور میگویند: کار این بند در سه بخش “ذخیره سازی، پاور هاوس و پین استاک” درحال ختم شدن است.

انجینیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور میگوید: درحال حاضراین بند 67 میلیون متر مکعب آبگیری شده است که برای تولید برق نیاز است تا مقدار آب این بند به 120 میلیون کیلو متر مکعب برسد.

وزیر انرژی و آب کشور حالانکه کار بند سلما را ختم شده اعلام میکند میگوید: تکمیلی این پروژه تنها  پیام نیست، که ما 42 میگاوات برق تولید میکنیم و 80 هزار جریب زمین را آبیار نماییم، بل پیامهای بزرگتری دارد، که از جمله میتوانیم بگویم که آب هری رود تحت مدیریت درآمده است.

وی میگوید: پیام دیگر آن عزم جدی حکومت وحدت ملی است که توجه جدی بر پروژه های زیربنایی را اعلام میکند و همچنان جلب توجه کشور های خارجی برحمایت و همکاری بیشتر راه اندازی پروژه های زیربنایی در کشور است.

وزیر انرژی وآب وکشورگفت: در بهار آینده دو توربین برق بالای این بند نصب میگردد و توربین سومی سه ماه پس از آن نصب خواهد گردید، که این را میتوان ختم مرحله ی اول کار اصلی بند سلما اعلام کرد.

درهمین حال مسئولان امنیتی بند سلمای هرات نیز از تامین امنیت کامل این ساحه از سوی نیروهای امنیتی اطمینان میدهند وتاکید دارند، که امنیت این بند درسه کمربند تامین شده است .

ازسوی هم نماینده گان مردم در شورای ولایتی و باشنده گان چشت شریف از تکمیل این بند ابراز خرسندی کرده، از دولت میخواهند تا بر وضعیت زندگی باشنده گان آن ولسوالی که  بیش از ده معدن سنگ مرمر نیز در آن واقع شده است توجه جدی نماید.

آنان میگویند: حق الویت از مردم ولسوالی چشت شریف است و دولت باید، ابتدا برق را برای باشنده گان آن ولسوالی توزیع کرده وسپس به شهر انتقال نماید.

این درحالیست که تاخیردر کار ساخت پروژه بند سلمای هرات موجب عدم اعتماد برخی از شهروندان هرات نسبت به تعهدات مقام های محلی این ولایت درگذشته شده  ویکی ازخواسته های جدی مردم هرات از دولت مرکزی تکمیل پروژه بند سلما عنوان میشد.

گفته میشود: کشور هندوستان قبل از سال ١٣۵٧ هجری شمسی در زمان حکومت محمد داوود خان متعهد به ساخت این بند شد اما آغاز جنگ‌های داخلی کشور سبب توقف کار ساخت آن گردید، تا این‌که بعد از سقوط دولت طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید، کار ساخت این بند در ابتدای سال ١٣٨۵ه.ش آغاز گردید و تااکنون ادامه دارد.

کار ساخت پروژه بند سلما در آغاز که بیشتر از هشت سال میگذرد، از سوی کشور هند با هزینه هشتاد میلیون دالر شروع شد، که با گذشت زمان گفته میشود که این رقم به دستکم ۳۰۰میلیون دالر افزایش یافته است.

بند سلما، به کمک کشور هندوستان در ١٦٢ کیلومتری شرق شهر هرات، در ولسوالی چشت شریف بالای دریای هریرود ساخته شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top