انجام بیش از ۴ صد عملیات کوچک و بزرگ مغز واعصاب طی یک سال گذشته درولایت هرات

طی یک سال گذشته بیشتر از 4 صد واقعه ی عملیات مغزی درشفاخانه ی حوزه وی هرات انجام شده است. داکتران شفاخانه حوزوی هرات دراین اواخر، برای نخستین بار موفق شدند تا عملیات جراحی کیست مغزی را در شفاخانه دولتی این ولایت اجرا کنند. این عملیات به طور موفقیت آمیز زیر نظر داکتر محمد ناصر حبیب متخصص جراحی اعصاب صورت گرفته است. به گفته ی داکتران یک طفل 12 ساله که از مدتی به این طرف از این مریضی رنج می برد بعد از عملیات وضعیت صحی اش خوب و کاملآ بهبود یافته است.

بدن انسان سرشار از شگفتی‌هاست، حتی در حالت عادی و آرامش، اعضا و اندام‌های مختلف بدن با یک نظم و ترتیب خاصی در حال فعالیت هستند.picture4

اما گاهی وجود یک مشکل کوچک می‌تواند تمامی این نظم را به هم بزند، مشکلی مانند بسته شدن یک شکاف کوچک در مغز زیرا مغز، مرکز فرماندهی بدن است.

داکتران و متخصصین افغانی برای اولین بار در ولایت هرات یک عملیات پیچیده جراحی کیست مغزی را موفقانه انجام دادند.

داکتر محمد ناصر حبیب متخصص جراحی مغر واعصاب شفاخانه ی حوزه وی هرات میگوید: آنها توانستند یک کیست مغزی با جسامت بزرگ در موقعیت حساس مغز یک مریض را موفقانه عملیات نمایند که اکنون مشکلات مریض برطرف و صحت اش قناعت بخش می باشد.

به گفته وی: این عملیات در سطح کشور بی سابقه بوده و از جمله عملیات های نادر در سطح دنیا به شمار میرود.

این متخصص جراحی مغز واعصاب میگوید: اگر این عملیات در خارج از افغانستان انجام میشد، در حدود 6 تا 7 صد هزار افغانی هزینه در برداشت، در حالیکه دراین شفاخانه کاملآ بصورت رایگان انجام شده است.

از سوی هم پدر این طفل میگوید: اگرزمینه ی تداودی طفل اش که از اثر این مریضی قسمتی از یک دست و پهلویش فلج و ازکار افتاده بود، در هرات فراهم نمیگردید، او توانمندی اقتصادی نداشت، تا طفل اش را به خارج از کشور انتقال دهد.

اکنون که این طفل صحت یاب شده است، پدرش با ابراز خرسندی از مرفوع شدن مشکل مریضی طفل خود خوشحال به نظر میرسد.

درهمین حال داکتر حبیب میگوید: طی یک سال گذشته، آنها بیشتر از 4 صد واقعه ی عملیات مغزی درشفاخانه ی حوزه وی هرات انجام داده اند، که از جمله پنجاه واقعه ی آن جدی و نسبتآ واقعات نادری بوده است.

وی میگوید: درحال حاضر تقریبآ 90 درصد مشکلات تداوی بیماران مغزی در شفاخانه ی حوزه وی هرات مرفوع گردیده است و اگر مشکلات ماشینری این بخش مروفوع گردد، کمبود ده درصدی دیگر نیز رفع خواهد گردید.

به باور شماری از شهروندان هرات: سطح دانش تخصص طبی دراین ولایت نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است، که این باعث گردیده تا تعداد زیادی از مردمی که توان رفتن به خارج از کشور را ندارند، زیر نظر متخصصین هرات تداوی وصحبت یاب شوند.

این درحالیست که چندی قبل نیز برای اولین بار درسطح افغانستان، عملیات پیوند کلیه یک مادر به دخترش از سوی داکتران متخصص درولایت هرات با موفقیت انجام شد.

باشنده گان ولایت هرات از دولت مرکزی میخواهند تا با حمایت بیشتر از داکتران و مختصصین زمینه ی تداوی بیماران را در داخل کشور فراهم سازد، تا دیگر نیازی برای سفر بیماران برای تد اوی به کشورهای همسایه با هزینه های زیاد نباشد.

مسوولین شفاخانه حوزوی این شهر انجام اینگونه عملیات را در هرات یک دستآورد بزرگ برای داکتران ومردم  افغانستان میدانند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top