غرس هزاران اسله نهال در جنگل پشتون پل هرات

اداره زراعت و مالداری هرات بیش از سه هزار اسله نهال را در جنگل پل پشتون در ولسوالی گذره هرات غرس کرده اند. مسئوولان این اداره می گویند، که هشتاد درصد این جنگل تخریب شده و نیاز است تا دوباره احیاء شود. رئیس اداره زراعت و مالداری هرات می گوید: قرار است این اداره امسال بیش از ۱۰۰ هزار اسله نهال را برای احیاء جنگلات و سرسبزی شهر غرس کند.

این جنگل نزدیک به هشتاد درصد درختان آن در سال های اخیر قطع شده است، جنگلی که در منطقه  پل پشتون در ولسوالی گذره ی هرات موقیعت دارد.

اکنون مسئوولان اداره زراعت و مالداری هرات میگویند: تلاش دارند تا یک بار دیگر این جنگل را احیاء نمایند، که برای مرحله اول نزدیک به سه هزار اسله نهال تازه را در این منطقه غرس می کنند.

عبدالصبور رحمانی رئیس این اداره زراعت هرات می گوید: تصمیم دارد تا در سال روان، بیش از ۱۰۰هزار اسله نهال را برای احیاء جنگلات و سرسبزی شهر غرس کند.

از سوی دیگر مسئوولان اداره حفاظت از محیط زیست هرات می گویند: جنگلات و محیط سبز این ولایت در سال های اخیر به شدت آسیب دیده و باید از قطع درختان و نهال ها جلوگیری شود.

نصیر احمد فضلی رئیس اداره ی حفاظت از محیط زیست هرات گفت: قرار است امسال هزاران اسله نهال در بخش های مختلف شهر هرات غرس شود و این مسئله باعث بهبود وضعیت محیط زیستی در این ولایت خواهد شد.

در همین حال شماری از باشنده های هرات می گویند: همه ساله هزاران اسله نهال در این ولایت غرس می شود، اما به دلیل بی توجهی اداره های مسئوول، بیشتر این نهال ها خشک می شود.

قطع درختان و نهال ها نیز از دیگر نگرانی های این شهروندان است، که از اداره های مسئول میخواهند تا برای جلوگیری از آن توجه جدی نمایند.

با این همه مسئوولان اداره حفاظت از محیط زیست هرات می گویند: یک طرح پنج ساله محیط سبز آماده شده و بر اساس این طرح، در تمام مناطق مورد ضرورت در این ولایت به شمول جنگلات، نهال غرس خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top