آغاز کمپین هفته ی بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در ولایت هرات

با آعاز کمپین یک هفته ای بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در کشور، اداره مبارزه با مواد مخدر هرات با راه اندازی چند برنامه این کمپین را آعاز کرده است.

کمپین بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در هرات، از ولسوالی زنده جان این ولایت آغاز شد و برای ده ها تن از باشنده های این ولسوالی به شمول دهقانان در مورد ضررهای مواد مخدر و کشت بدیل آن آگاهی داده شد.

مسئوولان اداره مبارزه با مواد مخدر هرات می گویند: کمپین بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در این ولایت دو هفته طول خواهد کشید و برای اقشار مختلف جامعه آگاهی دهی می شود.

غلام جیلانی دقیق رییس اداره مبارزه با مواد مخدر هرات می گوید: در جریان این کمپین، در کنار نصب بنرها در شهر هرات، گردهمایی های مردمی، برنامه های تلویزیونی و نشست هایی با حضور علمای دین نیز برگزار می شود.

در همین حال شماری از دهقانان در هرات می گویند: دلیل روی آوردن دهقانان به کشت مواد مخدر، فقر و عدم حمایت از زراعت است.

آنگونه که این دهقانان می گویند: برای ریشه کن کردن کشت مواد مخدر، دولت باید در قسمت کشت بدیل و معیاسازی زمینه بهتر زراعت، دهقانان را همکاری کند.

از سوی دیگر مسوولان اداره مبارزه با مواد مخدر هرات می گویند: کشت مواد مخدر براساس قانون جرم است و کسانی که دست به کشت این مواد بزنند، مجازات خواهند شد. اما رییس این اداره می گوید: برای ار بین بردن کشت مواد مخدر و تشویق به کشت بدیل، کمک های زیادی از سوی دولت با دهقانان صورت گرفته است.

در همین حال مسئوولان محلی در ولسوالی زنده جان هرات می گویند: با تلاش هایی که صورت گرفته، کشت خشخاش در این ولسوالی کاملن از بین رفته است.

احمد فرید زیارتجائی ولسوال زنده هرات ولسوال زنده هرات می گوید: حتا فروشنده های مواد مخدر نیز از این ولسوالی فرار کرده اند.

کمپین بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر در حالی در هرات آغاز شده که مسوولان محلی این ولایت از کاهش چشمگیر مواد مخدر خبر دهند.

به گفته ای آنان، فقط در یکی دو ولسوالی این ولایت به پیمانه کم مواد مخدر کشت می شود اما درصد بلندی از این کشتزارها ازسوی نیروهای امنیتی تخریب شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top