باز شدن مسیر شاهراه قلعه نو – هرات

مسوولان امنیتی در ولایت بادغیس از بازشدن مسیر بزرگ راه قعه نو- هرات خبر می دهند.

جنرال محمد ابراهیم فضلی قوماندان لوای سوم اردوی ملی در ولایت بادغیس و قوماندان کل عملیات غالب 18 می گوید: مسیر راه قلعه نو- هرات که از چندی پیش بدین سو تحت نفوذ مخالفین مسلح دولت قرار داشت از وجود این گروه پاکسازی گردیده است.

به گفته جنرال فضلی آنان در حال ایجاد پوسته های امنیتی در این مسیر اند.

با این حال سمونوال شیرآغا الکوزی آمرامنیت قوماندانی امنیه بادغیس که در این عملیات حضور دارد، می گوید: ساحه اکنون در کنترول نیروهای امنیتی میباشد و مردم با خاطر آرام میتوانند در این مسیر سیر و تردد نمایند.

به گفته ی او، این عملیات با تشریک مساعی تمام نیروها بشمول نیروهای خاص کماندو تا تحکیم پوسته ها در این مسیر ادامه دارد.

در عین حال شماری از باشنده گان ولایت بادغیس از پاکسازی و تامین امنیت این شاهراه ابراز خبرسندی نموده، از نیروهای امنیتی میخواهند تا این وضعیت دوامدار باقی بماند.

از سوی هم برخی از نیروهای شامل عملیات می گویند: مخالفین مسلح در این عملیات توانایی خویش را از دست داده و ضربه سختی را متحمل شده اند.

آنان اطمینان میدهند، که در آینده مردم منطقه ی لامان و دیگر مناطق مربوطات این مسیر از وجود مخالفین مسلح رنج نخواهند برد.

بزرگ راه قلعه نو- هرات که جزء جاده کمربندی کشور نیز است یکی از بزرگ راه های محسوب میشود که شمال را با غرب کشور وصل می سازد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top